POLSKA TO MÓJ DOM.

PROPOZYCJE AKTYWNOŚCI DLA DZIECI,  NA  TYDZIEŃ OD 4.05 -8.05.2020R.

W tym tygodniu temat przewodni brzmi: POLSKA TO MÓJ DOM.

Drodzy Rodzice!

    W tym tygodniu rozmawiamy z dziećmi o Polsce, jako kraju, w którym mieszkamy, oraz kraju, który należy do Unii Europejskiej. Poznajemy znaczenie słów: ojczyzna, kraj, stolica, Unia Europejska, wspólnota. Utrwalamy znajomość wyglądu polskich symboli narodowych oraz niektórych symboli Unii Europejskiej. Śpiewamy hymn Polski, rozmawiamy o tym w jakich okolicznościach go śpiewamy. Dzieci poznają literę j, uczą się ją rozpoznawać, pisać po śladzie i samodzielnie. Dzieci rozwiązują zagadki i tworzą rymy do słów z miastami leżącymi nad Wisłą. Śpiewamy piosenkę pt. „ Nasza warszawska Syrenka”, utrwalając w ten sposób nazwy stołecznych zabytków. Korzystając z doświadczeń dzieci, albumów i fotografii rozmawiamy o tym, rozmawiamy o tym, jak wyglądają różne polskie krajobrazy, jakie zwierzęta i rośliny można zobaczyć w Polsce. Dzieci odczytują proste wyrazy z poznanych liter. Wykonują pracę plastyczną „ Godło Polski”. Poznają wzór regionalnych strojów: kaszubskiego i łowickiego, ubierają sylwety lalek w papierowe stroje.

Jak mogą Państwo w codziennych aktywnościach  wesprzeć swoje dziecko?

Aby utrwalać informacje, warto rozmawiać  z dzieckiem o tym, w jakim kraju mieszkamy, jakie kraje są sąsiadami  Polski, co to znaczy, że należymy do Unii Europejskiej. Warto kontynuować rozmowy o tym , w jakim miejscu kraju mieszkają nasi krewni, wskazywać te miejsca na mapie Polski. Podczas spacerów i wycieczek warto podkreślać  różnorodność  fauny i flory naszego kraju, nazywać mijane rośliny. Pozwoli to uwrażliwiać dzieci na piękno otaczającego ich świata.

Pierwszą propozycją jest  wspólne oglądanie filmu pt. Polskie  symbole Narodowe- Polak Mały :

Jak wygląda godło Polski? Co symbolizują czerwień i biel na fladze Polski? Dlaczego Mazurek Dąbrowskiego jest wyjątkową pieśnią? Na te i inne pytania znajdziecie odpowiedź w filmie animowanym dla najmłodszych.

Jeśli dziecko ma trudność z udzieleniem odpowiedzi na pytanie, można przeczytać stosowny fragment wiersza. Małgorzaty Strzałkowskiej – Polska.

„Polska”

Polska leży nad Bałtykiem.
I to wszystko? Nie! Nie wszystko!
Polska naszą jest ojczyzną –
Tu żyjemy, tu mieszkamy.
Tu uczymy się, bawimy,
I marzymy, i kochamy.
Herb, czasami zwany godłem,
To jest wspólny znak rodaków.
Orzeł na czerwonej tarczy
To odwieczny herb Polaków.
Flaga jest symbolem państwa.
Tak wygląda polska flaga –
Biały kolor to szlachetność,
Czerwień – męstwo i odwaga.
Polskim Hymnem Narodowym
Jest „Mazurek Dąbrowskiego”.
„Jeszcze Polska nie zginęła” –
Któż z Polaków nie zna tego?

„Mazurek Dąbrowskiego”  – wprowadzenie dzieci do właściwego słuchania hymnu narodowego. W jaki sposób należy słuchać hymnu? Powtórzenie słów dwóch zwrotek, refrenu hymnu i próba zaśpiewania go.

„Mazurek Dąbrowskiego”  

 Jeszcze Polska nie zginęła,
Kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy.

Marsz, marsz Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski.
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem.

Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,
Będziem Polakami.
Dał nam przykład Bonaparte,
Jak zwyciężać mamy.

Marsz, marsz…

Jak Czarniecki do Poznania
Po szwedzkim zaborze,
Dla ojczyzny ratowania
Wrócim się przez morze.

Marsz, marsz…

Już tam ojciec do swej Basi
Mówi zapłakany –
Słuchaj jeno, pono nasi
Biją w tarabany.

Marsz, marsz…

Kolejna propozycja dla dzieci to malowanie Godła Polski.

Na czerwonej kartce malowanie  przez dzieci palcami zanurzonymi  w białej  farbie. Doklejanie korony z żółtej kartki, wycinanie kształtu godła (pomoc rodzica w narysowaniu kształtu godła).

Praca z kartami cz.4. 11a Czytanie prostych wyrazów, pisanie wyrazów po śladzie, wycinanie napisów i umieszczanie pod właściwymi ilustracjami.

Praca z kartami cz.4. 11b Wpisywanie liter do  kratek według instrukcji, odczytywanie haseł, kolorowanie rzek na mapie.

5 latki – Praca z kartami cz 4. 10 a i 10b.

„Spacer po Warszawie” – zaproszenie do obejrzenia filmu –  Warszawa oczami dziecka https://www.youtube.com/watch?v=tg5y1_Gja20

Dzieci poznają najciekawsze miejsca stolicy Polski, zabytki pomniki, parki.

„Nasza warszawska Syrenka” –  słuchanie piosenki, po wysłuchaniu dzieci wymieniają miejsca, które pojawiły się w piosence

 Nasza Warszawska Syrenka

Nasza warszawska Syrenka

co noc urządza wyprawę.

Nocy się ciemnej nie lęka,

gdy pragnie zwiedzić Warszawę.

Ref.: Warszawski Zamek, pałac w Łazienkach

nad cichym stawem,

dzielnice nowe i Stare Miasto

w naszej Warszawie.

Nasza warszawska Syrenka

Wisłą powraca nad ranem.

Z nią jest wiślana piosenka

i miasto w słońcu skąpane.

Ref.: Warszawski Zamek…

Praca z kartami cz.4. 12a Rozpoznawanie warszawskich budowli, przeliczanie, zapisywanie cyfr.

Zaproszenie do wysłuchania legendy o warszawskiej Syrence –

Praca z kartami cz.4. 12b Rysowanie po śladzie pomnika warszawskiej Syrenki, pisanie wyrazu syrenka po śladzie .

5 latki – Praca z kartami cz 4. 13 a i 13b.

„Pomnik Syrenki” – Praca plastyczna z plasteliny.

„Układamy wyrazy” – Dzieci wybierają z alfabetu 10 liter które znają ( spółgłoski), niezależnie od tego wyjmują samogłoski: o, a, i, e, u. Spółgłoski przykrywają serwetką po czym wyciągają trzy litery, dobierają samogłoski i tworzą swoje wyrazy, które odczytują.

„Wędrówki z mapą” – Krajobrazy Polski, zapoznanie z filmem przedstawiającym różne polskie krajobrazy: lasy, niziny, morze, wydmy, jeziora, góry, rzeki.

Praca z kartami cz.4.13a  Mapa Polski, wycinanie i naklejanie fragmentów mapy Polski, pisanie zdania po śladzie. Rozmowa z dziećmi, gdzie mieszka moja rodzina? Czy potrafisz wskazać góry, morze, rzeki itp.

Praca z kartami cz.4.13b Umieszczanie nalepek, czytanie zdań , pisanie po śladzie wyrazów z podanych liter, rozwiązywanie rebusu.

Zagadki znad Wisły –  Księga  zabaw z literami na stronach 68-69

 Odszukjemy mapę Polski, wodzimy palcem po Wiśle zaznaczonej na ilustracji. Odszukujemy miejsce, skąd wypływa Wisła. Czytamy nazwy miast, przez które przepływa w drodze do morza.

Słuchanie zagadek dotyczące miast, które Wisła mija podczas swojej długiej drogi z gór do morza. Poproszę, żebyś spróbował je odgadnąć. Każda odpowiedź rymuje się z treścią wiersza. Spróbujemy razem odszukać i wskazać te miasta na mapie.

Zagadka pierwsza                                   

Popłyniemy Wisłą

Razem z rybitwami,

Zobaczymy miasta,                                                  

Co leżą przed nami.

Już zakręca rzeka

I czule oplata

Miasto, co pamięta

Dawne dni i lata.

Bogactwo i chwałę,

Mężnych królów wielu,

Którzy tu rządzili

Na polskim Wawelu.

Każde dziecko teraz

Na pewno odpowie,

Gdzie jest zamek Wawel?

No, proszę? W (Krakowie).                      

Zagadka druga

Na brzegu Syrenka,

Miasta swego broni.

Tarczą się osłania

I miecz trzyma w dłoni.

Dalej – Stare Miasto –

Barwne kamieniczki.

Zbiegają ku Wiśle

Wąziutkie uliczki

Zamek, a przed zamkiem

Na szczycie kolumny

Stoi sam król Zygmunt

Z miasta swego dumny.

Więc jakie to miasto,

Gdzie wciąż mieszka sława?

To stolica Polski,

A zwie się (Warszawa).

Zagadka trzecia

Teraz popłyniemy

Do miasta pierników,

Sporo się dowiemy

Tu o Koperniku.

Kiedy wyruszymy

Ulicami miasta,

Pomnik astronoma

Przed nami wyrasta.

To jego nauka

Sprawiła, że może

Teraz kosmonauta

W gwiezdne mknąć przestworze.

Pierniki tu lepsze

Niż piecze babunia.

Gdzie dopłynęliśmy?

Do miasta (Torunia).

Zagadka czwarta

Płyńże, miła Wisło,

Płyń, Wisło szeroka!

Wtem, słońce zabłysło –

Przed nami zatoka!

Wisła z sinym morzem

Zostać zapragnęła

I o rannej zorzy

Do morza wpłynęła.

Patrzy na ich przyjaźń

Neptun i po pańsku

Informuje Wisłę,

Że jest wreszcie w (Gdańsku).

 „Zrób to, co ja” – zabawa słuchowo-ruchowa.

Gramy na instrumentach, które zawsze nosimy ze sobą. Będziemy wydobywać dźwięki z naszych dłoni, stóp, kolan, łokci i innych części ciała.

Przykłady rytmów:

• tupnięcie, uderzenie dłońmi o podłogę, tupnięcie;

• uderzenie dłońmi o podłogę, tupnięcie, tupnięcie, uderzenie dłońmi o podłogę;

• tupnięcie, tupnięcie, klaśnięcie, tupnięcie.

Dziecko może proponować własny wymyślony rytm.

 „Jak się czujesz, gdy…” – zabawa dramowa.

Za chwilę przeniesiemy się w naszej zabawie do smoczej jamy, takiej samej jak pod Wawelem. Smoka tam już nie ma od dawna, bo – jak wiesz znamy go tylko z legendy. Ale będziemy poruszać się po pieczarze i wyobrażać sobie, jak moglibyśmy się poczuć, gdyby wydarzyło się coś, o czym opowiem. Postaraj się to pokazać mimiką twarzy, gestem, słowem. Rodzic konstruuje zdania w taki sposób: Wędrujemy przez jaskinię. Rozglądamy się. Pokaż, jak się czujecie, gdy niespodziewanie spotkamy nietoperza, gdy zobaczymy światełko w kącie jaskini, gdy spotkamy innych ludzi, gdy znajdziemy smoczy kieł, gdy znajdziemy wyjście itp. Kończąc zabawę,. Powinniśmy  powiedzieć; kończymy naszą wyprawę, znowu jesteśmy w domu.

 „J jak jama” – prezentacja litery w wyrazie.

Rodzic wskazuje ilustrację z literą  j i rysunkiem jamy, następnie prezentuje model sylabowy wyrazu. Prosi dziecko o wyklaskanie słowa zgodnie z modelem sylabowym: ja-ma, jednocześnie wskazując kolejne pola na planszy. Dziecko liczy sylaby zawarte w wyrazie, proponuje inny gest, który pozwoli łatwo pokazać podział na sylaby, np. tupanie, dotykanie podłogi palcem.

 Potem dziecko pokazuje kolejne pola w rytmie gestów wykonywanych przez Rodzica. Rodzic wskazuje na planszy schemat głoskowy wyrazu z pól niebieskich (spółgłoski) i czerwonych (samogłoski), i prowadzi zabawę z analizą głoskową tak jak wcześniej z sylabową. Dziecko przelicza głoski, wspomagając się polami widocznymi na tablicy.

Potem Rodzic prezentuje sposób pisania liter J, j na tablicy. Prosi dziecko, by napisało literę palcem na dywanie i w powietrzu. Zwraca uwagę na kierunek pisania litery oraz na jej miejsce w liniaturze. W tym celu można narysować na kartce 3 linie zwieńczone dachem. Środkową linię należy pogrubić – to jest parter. Linia pod nią – to piwnica, a nad nią – strych. Pisząc litery J, j N. może się posługiwać określeniami „strych”, „piwnica”, „parter”, aby obrazowo utrwalić miejsce litery w liniaturze.

„Układamy i piszemy j” – Rodzic pokrywa blat stołu folią spożywczą i wyciska nieco pianki do golenia. Po polisensorycznym poznaniu pianki dziecko rozsmarowuje ją na fragmencie stolika, tworząc powierzchnię do pisania. Rodzic umieszcza wzór litery J, j w widocznym miejscu w taki sposób, by dziecko widziało ją z odpowiedniej perspektywy. Dziecko pisze literę J, j na powierzchni pokrytej pianką, pamiętając o zachowaniu właściwego kierunku pisania. Jeśli dziecko ma trudność z samodzielnym napisaniem litery, można zrobić wzór na blacie, aby dziecko wodziło po nim palcem.

„ Smok Wawelski”– praca plastyczna wg pomysłu dzieci.

Tworzenie smoka w formie przestrzennej lub rysowanie, malowanie, wyklejanie z papieru. Niech to będzie Wasz pomysł.

Praca z kartami cz.4.14a, 14b, 20 dzieci 6 -letnie

Praca z kartami cz.4. 12a, 12b dzieci 5 -letnie

Zapraszamy na przedstawienie pt. „Smok Wawelski”.

(Ze względów technicznych nagranie jest w zapisane w 3 częściach)

część 1

https://drive.google.com/file/d/144X4zzw6j6Vk4wKr51p9VghUVf2Gm6Ec/view?usp=sharing

część 2

https://drive.google.com/file/d/1y__fl7sVWeS02pO0C4y4IWTLb5cDSSVX/view?usp=sharing

część 3

https://drive.google.com/file/d/1hco6K3iMdkdDVxKh2ECTYU4LDK0rzLot/view?usp=sharing

Krótka rozmowa o treści legendy. Kto jest bohaterem przedstawienia? Jaką postacią był smok? Kto go pokonał? Gdzie mieszkał smok? Jak nazywa się jego mieszkanie? (jama)

W celu utrwalenia poznanej litery i jednocześnie doskonalenia umiejętności  pisania proponujemy pracę w  książkach – Kropki, kreski i litery , karta 10

„Stroje regionalne”- Dzieci wypychają z wyprawki, karta 48, 49 sylwety chłopca i dziewczynki oraz stroje regionalne: łowicki i kaszubski, opisują stroje, szukają podobieństw i różnic. Ubierają  postacie. Są to stroje ludowe, które zakłada się na uroczystości.

W tym tygodniu proponujemy zabawy ruchowe:

 „Zwiedzamy Polskę” – tworzymy pociąg i ruszamy po Polsce. Każdy przez chwilę jest lokomotywą i mówi, dokąd jedzie pociąg (wymienia nazwę polskiego miasta). Dziecko stara się zapamiętać nazwy wszystkich podanych miast i wymienić je na koniec zabawy.

„Mali żołnierze” – dziecko maszeruje dookoła pokoju, naśladując żołnierzy na defiladzie. Wysoko unosi kolana i wymachuje rękami. Rodzic wydaje komendy, np. Padnij (dziecko kładzie się na podłodze), Czołgaj się (czołga się), Powstań (wstaje), Kryć się (chowa się za jakimś przedmiotem).

 „Gdzie mieszkasz?” – znajomość własnego adresu zamieszkania. Dziecko kuca w domku (hula – hop). Włączamy dowolną muzykę i wypowiadamy polecenia: Na spacer idzie dziecko, które mieszka w / przy ulicy… ( podajemy nazwę miejscowości lub ulicy). Dziecko wychodzi z domku kiedy słyszy swoją miejscowość, ulicę i porusza się w rytm muzyki. Kiedy muzyka cichnie, wraca do domku.

 „Biało-czerwoni” – zabawa z piłką w kolory. Rodzic rzuca piłkę do dziecka, podając jakiś kolor. Gdy dziecko usłyszy czerwony lub biały, nie łapie piłki. Gdy kolor będzie inny, łapie piłkę i ją odrzuca.

„Symbole Unii europejskiej” – Pokazujemy ilustracje przedstawiające flagę UE

Hymn Unii europejskiej”

Zapraszamy do wysłuchania utworu i obejrzenia filmu: Tak jak Polska ma swój hymn narodowy, tak też kraje członkowskie Unii Europejskiej mają wspólny hymn. W każdym kraju ma on jednak swój tekst, napisany w języku tego kraju. Posłuchamy dzisiaj hymnu Unii Europejskiej po polsku. Zastanówcie się, dlaczego ten utwór nazywa się Oda do radości.

„Czy Unia europejska to…?” – zabawa językowo-ruchowa.

Należy wyznaczyć linię , np. taśmą malarska lub brzeg dywanu. Rodzic mówi określone zdania, a dziecko ocenia, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Jeśli prawdziwe – skacze obunóż do przodu, jeśli fałszywe – do tyłu. Po każdej odpowiedzi wraca na linię.  

Proponowane zdania:

Unia Europejska to wspólnota wielu państw europejskich. Polska jest członkiem Unii Europejskiej. Polska nie jest członkiem Unii Europejskiej. Unia Europejska ma własną flagę. Flaga unijna jest czerwona, znajduje się na niej 15 gwiazdek. Niektóre kraje Unii Europejskiej posługują się wspólnymi pieniędzmi – euro. Waluta obowiązująca w Polsce to euro. Flaga unijna jest niebieska, znajduje się na niej 15 gwiazdek. Waluta obowiązująca w Polsce to polski złoty, czasem mówimy, że płacimy „w złotówkach”, Hymn Unii Europejskiej jest taki sam jak hymn Polski i jest to „Mazurek Dąbrowskiego”.

Praca z  kartami cz.4.15a, 15b. dzieci 6 – letnie.  Doskonalenie spostrzegawczości i przeliczania zbiorów flag.  Przeliczanie przedmiotów, wpisywanie  cyfr we właściwe kratki, wykonywanie obliczeń.

 Praca z kartami cz.4. 11a, 11b dzieci 5 – letnie

  1. Relaksacja

Religia:

Witam  Rodziców!

Zadanie na kolejny tydzień!

Bardzo proszę  codziennie modlić się z dzieckiem do Matki Bożej powtarzając modlitwę „Zdrowaś Maryjo” i słowami „Apelu Jasnogórskiego”( Maryjo Królowo Polski! Jestem przy Tobie, pamiętam o Tobie i czuwam na każdy czas.)

Temat : Oddaję cześć Królowej Polski. ( Nr 47 , str. 106)

1. Porozmawiajcie ze swoimi pociechami o tym, kim jest dla nas Maryja. Może znajdziecie czas i razem wspólnie weźmiecie udział w nabożeństwie majowym przez telewizję lub internet.

2. Dziecko: Pokoloruje obrazek w karcie pracy i według oznaczeń.

Dziękuję i pozdrawiam…

Skip to content