Zajęcia rewalidacyjne – Terapia Pedagogiczna

Drodzy Rodzice

Poniżej zamieszczam kolejne materiały do pracy z dziećmi uczęszczającymi na zajęcia rewalidacyjne z terapii pedagogicznej. Pamiętajcie Państwo, że są to propozycje, w warunkach domowych możecie wykonać je w dowolnym czasie, mając przede wszystkim na uwadze dobro sowich dzieci oraz ich możliwości.

Życzę udanej zabawy oraz miłego spędzenia czasu RAZEM.

Wspólne przygotowanie miejsca pracy, powitanie oraz ćwiczenia Metodą Knillów będą stałym elementem każdych zajęć.

Na początku proszę byście Państwo razem z dzieckiem przygotowali miejsce do pracy.

Powitanie zabawą paluszkową „Witające się rączki”. (źr. „Zabawy Paluszkowe” Krzysztof Sąsiadek)

Program wprowadzający Metody Knillów (dzieci wykonują ruchy samodzielnie siedząc naprzeciwko rodzica, który kontroluje by ruchy były precyzyjne i dokładne na miarę możliwości dziecka oraz jego pozycję ciała)

Na początek zapraszam do obejrzenia krótkiej bajki: „Kubuś- Wielkanoc”.

Teraz czas na sprawdzenie wiedzy: Dzieci mają za zadanie odpowiedzieć na kilka pytań dotyczących bajki:

  • Jakie zwierzątko występowało w bajce?
  • Co przydarzyło się Zajączkowi?
  • Kto pomógł Zajączkowi szukać jajek? Jakie zwierzątka?
  • Gdzie znale lazły się jajka?

Jeśli już odpowiedzieliście na pytania to spróbujcie opowiedzieć własnymi słowami tą krótką historyjkę.

Rysuj po śladzie.

Poniżej zamieszczam kilka propozycji, proszę byście Państwo wybrali kartę odpowiednią dla swojego dziecka (na miarę jego możliwości).

https://eduzabawy.com/karty_pracy/szlaczki2/wielkanoc/

 (aby wydrukować kliknijcie zielone okienko „Kliknij tutaj aby wydrukować grafiki)

Piosenka „Zając” Muzolaki

Teraz zapraszam do wysłuchania piosenki o Zajączku.

Porozmawiajcie chwilę o jej treści: jak wygląda zając? Jakie części ciała były wymienione w piosence? Co robi zając?

Następnie zachęcam do wspólnej zabawy przy piosence – pokazywanki  zgodnie z treścią piosenki. Jeżeli dziecko nie może ze względów fizycznych wykonać ruchów do piosenki, to proponuję, aby wykorzystać maskotkę (najlepiej Zajączka jeśli macie), i na niej pokazywać części ciała oraz wykonywać podskoki.

Wielkanocne Puzzle- ćwiczenie w rysowaniu i wycinaniu.

Zapraszam do wspólnego wykonania puzzli. Proszę, by rodzic wyciął z papieru dość duże szablony jajek (1 lub 2 najlepiej różnych kolorów), a następnie narysował na nich linie przecinające jajka (linie proste dla dzieci, które dopiero zaczynają posługiwać się nożyczkami, krzywe- zygzaki, fale – dla dzieci, które lepiej już radzą sobie z tą czynnością). Na jednym jajku mogą znaleźć się 2 lub 3 linie (tak, żeby się nie przecinały).

Zadaniem dla dziecka jest pokolorowane jajek  (z drugiej strony), a następnie rozcięcie pisanek po liniach, oraz złożenie ich w całość i przyklejenie na kartce.

(Bardziej sprawne dzieci mogą samodzielnie wykonać całość wg pokazu i słownej instrukcji rodzica).

Poniżej zamieszczam przykład.

Zabawy z jajkami

Kolejną propozycją są zabawy z wykorzystaniem jajek (wydmuszek bądź plastikowych) oraz łyżek bądź talerzy. Możecie zorganizować zawody w przenoszeniu jajek, w wyławianiu ich z miski z wodą, możecie zabawić się w chowanie i szukanie jajek w domu. Zaproponujecie również dzieciom, wymyślenie nowej zabawy z jajkiem – ich pomysły na pewno będą ciekawe i zaskakujące.

(Przy okazji przygotowań do świąt umożliwcie proszę swoim dzieciom zbadanie jajek zarówno surowych jak i ugotowanych).

Gdzie jest jajko?

Pobawcie się również w umieszczanie jajka w różnych miejscach – zadaniem dziecka jest określenie gdzie leży jajko. W drugiej wersji dziecko kładzie jajko wg instrukcji słownej np. połóż jajko obok…; za…; pod… itp.

Wielkanocny koszyczek

Teraz czas na rozwijanie spostrzegawczości. Pokażcie proszę dziecku kolejne obrazki , zadaniem dziecka jest wskazanie, który element został dołożony do koszyczka. Chętne dzieci mogą ułożyć w odpowiedniej kolejności (od malej lb przedmiotów w koszyku do największej) kilka ilustracji(max 5). (źródło Bliżej Przedszkola).

Jajko z masy solnej

Ostatnią propozycją jest Wspólne przygotowanie masy solnej (1 szkl mąki, 1 szkl soli + woda do uzyskania odpowiedniej gęstości).

Następnie postarajcie się uformować kształt jajka, które po wysuszeniu pomalujecie farbkami. Powodzenia!

Na zakończenie pamiętajcie proszę, aby Wspólnie uporządkować miejsce pracy oraz pozwolić dziecku na samodzielne wykonywanie czynności higienicznych tj mycie rąk.

Zabawy dodatkowe – gry interaktywne:

Ćwiczenie Pamięci

https://view.genial.ly/5e838013260c290e3978bb1b

Ćwiczenie spostrzegawczości

https://view.genial.ly/5e85e2ffba81d90dfb392f01

Życzę zdrowych i pogodnych Świąt Wielkanocnych!

Skip to content