Drodzy Rodzice!
W tym tygodniu będziemy rozmawiać o lecie, zjawiskach z nim związanych.
1. Wysłuchanie wiersza Jana Brzechwy „
Powitanie lata”
I cóż powiecie na to,
Że już się zbliża lato?
Kret
skrzywił się ponuro:
– Przyjedzie pewnie furą.
Jeż się
najeżył srodze:
– Raczej na hulajnodze.
Wąż syknął:
– Ja nie wierzę.
Przyjedzie na rowerze.
Kos
gwizdnął: – Wiem coś o tym.
Przyleci samolotem.
– Skąd znowu
– rzekła sroka –
Nie spuszczam z niego oka
I w zeszłym roku, w maju,
Widziałam je w tramwaju.
– Nieprawda!
Lato zwykle
Przyjeżdża motocyklem!
– A ja wam
to dowiodę,
Że właśnie samochodem.
– Nieprawda,
bo w karecie!
– W karecie? Cóż pan plecie?
– Oświadczyć
mogę krótko,
Przypłynie własną łódką.
A lato
przyszło pieszo –
Już łąki nim się cieszą
I stoją całe
w kwiatach
Na powitanie lata.
2. Rozmowa kierowana pytaniami rodzica.
-Na co
czekały zwierzęta?
-Jakimi pojazdami zdaniem zwierząt, miało przyjechać lato?
-Jak przybyło lato?
-Kto cieszył się z przybycia lata?
-Skąd wiemy, że przyszło lato?
3.Zabawa dydaktyczna -praca z obrazkiem -Co pasuje do lata?
Rodzic mówi sylabami nazwy przedmiotów, dziecko wskazuje odpowiedni obrazek . Określa czy to co jest na nim przedstawione pasuje lub nie pasuje do lata, i uzasadnia dlaczego.
4.Pokoloruj obrazek Pani Lato
5.Zabawa taneczna przy piosence o tematyce lata: „Po łące biega lato”.
6. „Kolory lata”- praca z KP2.47.
1.Wysłuchanie opowiadania Małgorzaty Szczęsnej- „Letnie opowieści- rośliny na mojej działce”.
2. Rozmowa i pogadanka w oparciu o wysłuchane opowiadanie, na temat właściwości leczniczych roślin. Rodzic zadaje pytania:
– Gdzie Ada spędzała początek lata? – Kto pojechał tam z dziewczynką? – Jakie prace wykonywali po przyjeździe na działkę? – Co robiła babcia? Dlaczego? – Dokąd rodzina poszła po śniadaniu? Co tam robili? – Co się stało gdy wracali na działkę? – Co zrobiła rodzina by pomóc Adzie?
Rodzice po kolei pokazują dzieciom zdjęcia przedstawiające rośliny występujące w opowiadaniu.
3.Spacer po okolicy domu, odszukiwanie roślin z opowiadania.
4.Praca z KP2.46. Przestrzeganie dzieci przed spożywaniem nieznanych roślin.
1.Wysłuchanie opowiadania Małgorzaty Szczęsnej- „Burza na Mazurach”.
2. Rozmowa na temat zjawisk pogodowych na podstawie opowiadania i własnych doświadczeń dzieci. Rodzic zadaje pytania:
-Dokąd pojechała Ada z rodziną?
-Gdzie mieszkali?
– Co robili, gdy już się rozpakowali?
-Co zrobili dla swojego bezpieczeństwa przed wypłynięciem na jezioro?
-Co się stało, gdy byli na środku jeziora?
-Kto zapamiętał, co należy robić ,by dowiedzieć się, czy burza jest daleko od nas?
-Czy udało im się bezpiecznie wrócić do przyczepy?
3.Rodzic przedstawia dzieciom zasady bezpiecznego zachowania się w czasie burzy:
Poza domem:
-trzeba szybko wejść do najbliższego budynku( domu, sklepu ,samochodu)
-nie wolno chować się pod drzewami
-nie wolno dotykać metalowych przedmiotów(słupów, ogrodzeń)
-w miejscu gdzie nie ma wysokich budynków, drzew, takim jak łąka trzeba ukucnąć
W domu:
-trzeba zamknąć drzwi i okna i bawić się z daleka od okien
-nie wolno rozmawiać prze telefon
4. Praca z KP2.48. Jak się zachować w czasie upalnego dnia i w czasie burzy?
5. „ Burza, wiatr i deszcz” – zabawa orientacyjno- porządkowa.
Dzieci biegają w tempie podanym na tamburynie. Zatrzymują się i słuchają , jakie hasło poda rodzic. Na hasło burza – biegają do ściany i robią piorunochron, czyli dotykają palcami ściany. Na hasło deszcz – przykucają i opuszczają nisko głowy, a na hasło wiatr – stają w rozkroku i poruszają uniesionymi w górę rękami.
6. „ Burza” opowieść ruchowa. Rodzic opowiada historię , ilustrując ją ruchem, a dzieci go naśladują.
Jest piękny
słoneczny dzień. Jesteśmy w lesie na polanie i bawimy się wesoło. (dzieci
biegają w miejscu , podskakują obunóż , z nogi na nogę itp.)
Nagle zerwał się wiatr.( machają rękami w górze)
Zaczął padać deszcz. Deszczyk jest mały. (uderzają palcami o podłogę)
A teraz jest ulewa, pada jeszcze mocniej. (klaskają)
Ulewa zmienia się w burzę. (tupią nogami o podłogę)
7. Pokoloruj obrazek
1. Wysłuchanie opowiadania Małgorzaty Szczęsnej- „Tęcza nad morzem”.
2. Rozmowa na temat opowiadania. Rodzic zadaje pytania:
-Dokąd pojechała Ada z rodziną?
-Przez co szli , zanim dotarli nad morze?
– Co obserwowali, odpoczywając na polanie?
-Co się stało, gdy usiedli nad morzem?
-Z jakich barw składa się tęcza?
-Kiedy pojawia się tęcza?
-Co zbierały dzieci nad morzem?
-Co Mateusz mógł zrobić ze swoich patyków?
-Czy widziałeś kiedyś tęczę?
-Czy wcześniej padał deszcz?
3.Praca plastyczna. Tworzymy tęczę, wyklejanie kuleczkami plasteliny szablonu tęczy.
4.Zabawa słowna- „W kolorach tęczy”.
Rodzic podaje nazwy kolorów, a dzieci podają przedmioty, które kojarzą się
im z tą barwą, np: -czerwony jak: truskawka,
pomidor
-żółty jak słońce, cytryna
-zielony
jak liście, sałata
-niebieski
jak woda, niebo
-fioletowy jak śliwki itd.
5. „Tęcza”- puzzle, praca zW.55 Przed wypchnięciem i złożeniem puzzli dzieci wymieniają kolory z których składa się tęcza.
6. Eksperymenty:
Do zabawy potrzebujecie: jednego opakowania cukierków Skittles, ewentualnie innych mocno barwionych drażetek, duży talerz najlepiej biały, wodę w temperaturze pokojowej. Wokół rantu talerza układamy cukierki w kształcie okręgu, następnie wlewamy powoli na środek talerza wodę i obserwujemy co się dzieje. Ważne aby po wlaniu wody nie przestawiać i nie przesuwać talerza, bo barwniki się rozpłyną nierówno. Najlepiej jak talerz stoi w miejscu. Cukierki zaczynają puszczać barwnik w bardzo efektowny sposób już po kilku sekundach barwiąc wodę niczym powstająca tęcza.
Do kolejnego doświadczenia potrzebujemy przezroczystego naczynia z wodą wystawionego na mocne słońce. Do wody wlewamy kilka kropli oleju po czym mieszamy łyżką. Dodajemy oleju obserwujemy piękne kolory powstałe w wodzie . Kolory zostały wywołane przez światło, którego promienie załamały się między warstwami oleju.
7. „Słonko świeci- deszcz pada” zabawa ruchowa.
Dzieci w przyklęku naśladują paluszkami padający deszcz: kap, kap … na sygnał dźwiękowy wstają z rączkami uniesionymi do góry i paluszkami naśladują migotanie promyczków słońca.
1.Wysłuchanie opowiadania Małgorzaty Szczęsnej- „Letnie opowieści- zwariowana pogoda”
2. Rozmowa w oparciu o wysłuchane opowiadanie. Rodzic zadaje pytania:
– Jaka była pogoda , gdy rankiem Ada z Kacprem poszli na plac zabaw?
– Jak Ada wyszła ubrana?
– Dlaczego dzieci się przebrały? Co założyła Ada?
– Co zrobili, gdy padał deszcz? Dlaczego Ada znów musiała się przebrać?
3. Praca z W.1-4. Dzieci ubierają bohaterów opowiadania w odpowiednie ubrania: jest chłodny poranek, jest gorące letnie południe, pada letni ciepły deszczyk.
4. Hop do góry! – zabawa ruchowa przy piosence
5. „Nudna nuda” – rozmowa w oparciu o wiersz
Cicho i
sennie, na dworze pada,
nie cieszy lizak ni czekolada.
Nuda się snuje po wszystkich kątach.
Nie chcę się uczyć! I nie chcę sprzątać!
Co by tu
robić? – zapytam mamę.
Kiedy tej nudy koniec nastanie?
Może dla lalek szyć kapelusze,
albo do innej pracy się zmuszę?
A nic się
nie chce, wszystko tak męczy,
marudzić trzeba, innych zadręczyć:
„Wymyślcie prędko nowe zabawy!
W jakie gry zagrać?! Jak nudę zabić?!”.
Też nie przegania
jej żadna rada
(nuda, tej nudy największa wada),
lecz gdy przemienię się w czytelnika,
przy dobrej książce, najszybciej znika!
Rodzic pyta: Co to jest nuda?; Kiedy się nudzimy?; Co można robić, aby się nie nudzić?
6. „Sposoby na nudę” – zabawa plastyczna.
Jakie znasz sposoby na nudę ? Narysuj w jaki sposób lubisz spędzasz czas. Możesz skorzystać z gotowych pomysłów.
1. Wysłuchanie opowiadania Małgorzaty Szczęsnej – „Letnie opowieści – w ogrodzie botanicznym”.
2. Rozmowa w oparciu o wysłuchane opowiadanie. Rodzic zadaje pytania:
– Gdzie wybrała się rodzina Ady?
– Kogo tam spotkała?
– Jak wyglądał ogród?
3. „Artyści w ogrodzie”- praca z KP2.49 Dzieci zapoznają się z pracą artysty malarza, rzeźbiarza, poety, muzyka.
4.Wysłuchanie wiersza „Łąka” M. Buczkówna
Na łąkę trzeba iść rano Kiedy jeszcze jest rosa – Cichutko przystanąć I słuchać Jak brzęczy pszczoła jak bąk a jak osa Patrzeć jak skrzydła motyli Zamykają się i otwierają Jak mała biedronka Na łódce z listka płynie Po zielonym kołysaniu – A potem trzeba się pochylić Nad każdym kwiatem I zapytać jak mu na imię Rozmowa o naturalnych ogrodach, czyli łąkach. |
5. „Kwitnąca łąka”- praca plastyczna.
Do wykonania pracy potrzebne będą: klej, biały, różowy, żółty i zielony papier, nożyczki. Z białego i różowego papieru dziecko wycina wąskie paski . Z żółtego koła. Zielona kartka to trawa. Na żółtym kole wysmarowanym klejem przyklejamy białe paski o długości około 5 cm, tworząc skrzyżowane linietak by powstała główka stokrotki. Przyklejamy ją na zieloną kartkę. Może ich być kilka.
Dziecko z rodzicem ogląda zdjęcie łąki. Wypowiada się na temat jakie kwiaty rozpoznaje, nazywa kolory łąki, opisuje uczucia jakie budzą się w dziecku , kiedy patrzy na tę łąkę.