PROPOZYCJA AKTYWNOŚCI DLA DZIECI NA TYDZIEŃ OD 1.06 .20 do 5.06.20
W tym tygodniu temat przewodni brzmi – Dzień Dziecka
Szanowni Rodzice.
W tym tygodniu dzieci zapoznają się z prawami i obowiązkami dzieci na całym świecie . Zaśpiewają piosenkę „ O prawach dziecka ‘’, dowiedzą się dlaczego jedne dzieci są wesołe a inne smutne, co dzieci łączy. Odpowiedzą na pytanie co to są marzenia, czy są potrzebne i czy wszystkie się spełniają. Opowiedzą o swoich ulubionych zajęciach i zabawach. Wykonają zabawkę zręcznościową z Boliwii Enchoque. Będą rozwijały kompetencje językowe poprzez analizę i syntezę głosek i sylab w słowach.
Jak mogą Państwo wspierać swoje dziecko ?
W codziennych aktywnościach i zdarzeniach rozmawiać i utrwalać wiedzę o prawach dziecka a także obowiązkach , które należy wspólnie ustalić. Zachęcamy by rozmawiać o dzieciach innej narodowości . Sprawić aby Dzień Dziecka był wyjątkowy.
PIERWSZA PROPOZYCJA TO PIOSENKA – „ Piosenka o prawach dziecka’’
Piosenka o Prawach Dziecka Piosenki dla dzieci – Mała Orkiestra Dni Naszych –
Pytamy dzieci :
– o czym jest piosenka ?
– o jakich prawach dziecka jest w niej mowa ?
ZAPRASZAMY DZIECI NA FILM
„ Prawa dziecka ‘’ – film dla przedszkolaków
– rozmowa z dziećmi na temat filmu
PROPONUJEMY WYKONANIE PLAKATU NA TEMAT „NASZE PRAWA’’
– można rysować , malować , wyklejać , ozdabiać
– wspólne omówienie wykonanego przez dzieci plakatu
ZAPRASZAMY DO WYSŁUCHANIA PIOSENKI- „ Jesteśmy dziećmi’’
Śpiewające Brzdące – Jesteśmy dziećmi – Piosenki dla dzieci
– czy treść piosenki można odszukać w waszych plakatach ?
ZABAWA NA LOGICZNE MYŚLENIE -„ Prawda – nieprawda’’
-jeśli zdaniem dziecka , zdanie jest prawdziwe- to klaszcze , jeśli nieprawdziwe- to tupie nogami
Nikt nie może mnie zmuszać do robienia złych rzeczy.
Mogę zmusić kolegę, żeby grał ze mną w piłkę.
Nikt nie może czytać moich listów bez pozwolenia.
Mogę bawić się tylko z kolegami, których wybierze mi np. Tomek
Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi.
Mam prawo do tajemnic i własnego zdania.
Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić i bić .
PRACA W KARTACH ;
K Z s.74 i 75 – łączenie zdjęć w pary (prawa i obowiązki)
6 – latki
KP4.29 a – dopasowywanie treści przeczytanych przez rodzica do obrazka – prawo do wychowania w rodzinie ,do ochrony przed przemocą, do zabawy i wypoczynku do wyrażania własnych poglądów, do opieki zdrowotnej, do edukacji.
KP4.29 b – odczytywanie krótkich zdań, łączenie z odpowiednimi obrazkami ,rysowanie.
5 – latki : KP 4 s. 25 – percepcja wzrokowa, kodowanie
s.26 – grafomotoryka , budowanie wypowiedzi
s.27 – spr. manualna , wiedza ogólna
DZIECI Z RÓŻNYCH STRON ŚWIATA W PIOSENCE M.JEŻOWSKIEJ
„Kolorowe dzieci ‘’
Zadajemy pytania:
– co różni a co łączy wszystkie dzieci ? (wygląd , kolor włosów , sylwetka ,karnacja ,wzrost ,nastrój , język , radość , smutek , chęć zabawy , miłość do bliskich)
– co jest najważniejsze dla każdego rodzica ?
– jakie znamy sposoby pomocy niektórym dzieciom z biednych rejonów świata ? (kupowanie produktów ze specjalnym znaczkiem , akcje charytatywne , zbieranie darów )
PREZENTUJEMY WIERSZ S.DARASZKIEWICZA – „Kolorowy pociąg ‘’
„Kolorowy pociąg”
Jedzie, jedzie pociąg dookoła świata,
w barwnych chorągiewkach, kolorowych kwiatach.
A w pociągu olbrzymia gromada,
i na każdej stacji ktoś jeszcze dosiada.
Wsiadajcie pasażerki i pasażerowie,
lecz niech każdy o sobie opowie.
Ja jestem Murzynka, mam kręcone włosy,
daję wam w podarku dwa duże kokosy,
a może nie wiecie, co to znaczy kokos?
To palmowy orzech, co rośnie wysoko
W niskim ukłonie czoło chylę,
mam dla was figi i daktyle.
Przyjeżdżam do was na wielbłądzie,
kto ma odwagę, niech wsiądzie.
Mam dwie pałeczki zamiast łyżeczki i pałeczkami jem ryż z miseczki.
Piszą pędzelkiem, sypiam na matach,
a mój podarek – chińska herbata.
Na zielonym stepie stado wołów pasam,
łapię dzikie konie za pomocą lassa.
Lasso to jest długa, bardzo długa lina,
a moja ojczyzna zwie się Argentyna.
Francja jest złota i zielona, Francja ma słodkie winogrona.
Rodacy moi z tego słyną, że robią wino, dobre wino.
Jedzie, jedzie pociąg dookoła świata,
w barwnych chorągiewkach, w kolorowych kwiatach.
Kolorowy pociąg wesoła muzyka,
a więc proszę wsiadać, proszę drzwi zamykać.
Już ruszył nasz pociąg i gwiżdże, i mknie.
Jak dobrze, jak milo, że zabrał i mnie.
Śpiewamy piosenkę, bębenka nam brak,
a koła wirują: tak, tak, tak, tak, tak.
Pytamy dzieci :
– jakiej narodowości dzieci wsiadały do pociągu ?
– kto pierwszy wsiadł a kto ostatni ?
– kto je ryż pałeczkami ?
– co lubi robić i jeść dziecko z Polski ?
– jak należy mówić o osobach np. o innym kolorze skóry ,by ich nie urazić ?
ZAPRASZAMY WSZYSTKIE DZIECI DO TAŃCA – „Taniec zygzak ‘’
PRACA W KARTACH
6- latki
KP4 30 a – uzupełnianie ilustracji nalepkami
KP4 30 b – czytanie zdań z poznanych liter ,zapisywanie i obliczanie działania
KP4 31 a i b – doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej ,grafomotoryka, wypowiadanie się na określony temat ,szukanie cech wspólnych
5 – latki : KZ s. 70 i 71
ROZMOWA Z DZIEĆMI O MARZENIACH
– jak inaczej możemy nazwać fantazję ?
– czy wy macie jakieś marzenia ?
– czy wszystkie marzenia się spełniają ?
– czy marzenia są potrzebne ?
TAK , TAK BAWIMY SIĘ Z PIOSENKĄ – „Moja fantazja ‘’
ZABAWA CWICZĄCA PAMIĘĆ – „Na wyspę marzeń zabiorę’’
Rodzic mówi – na wyspę marzeń zabiorę np. okulary
Dziecko powtarza – na wyspę marzeń zabiorę okulary , piłkę
Tata powtarza – na wyspę marzeń zabiorę okulary ,piłkę , plecak
Babcia powtarza ……
Zabawa trwa do czasu, aż ktoś się pomyli .
PRACA W KARTACH:
6-latki
KP4 32 a – podawanie nazw obrazków ,odczytywanie wyrazów ,rysowanie
KP4 32 b – rysowanie , kolorowanie
ZABAWA SENSORYCZNA : „Skarby z wyspy marzeń’’
Dziecko wyjmuje z pudła różne przedmioty ,rozpoznając je jedynie po dotyku . Podaje nazwę przedmiotu ,dzieli ją na sylaby i na głoski ,może wymyślić rym .
GRA ZRĘCZNOŚCIOWA – wykonanie zabawki z Boliwii „Enchoque ‘’ (czt. Enczioke) Enchoque, inaczej kulołapka
Zaproponuj dzieciom wykonanie i zabawę enchoque (czyt. enczioke). Jest to
bardzo popularna zabawka, a zarazem gra zręcznościowa w Boliwii. Oryginalne
enchoque składa się z drewnianego kijka i drewnianej kuli połączonych
sznurkiem. W kuli wydrążony jest otwór. Gracz trzyma kijek i stara się,
podrzucając kulkę w powietrze, nadziać ją na patyk. Łatwiejsza, często dziś
spotykana wersja zabawki składa się z połączonych: kulki i kielicha, do którego
kulka powinna wskoczyć.
Enchoque możemy zrobić domowym sposobem z papierowego lub plastikowego kubeczka
np. po jogurcie, kawałka cienkiego sznurka (np. szpagatu, dratwy, kordonka) i
folii aluminiowej (ew. z orzechem włoskim). Odetnij ok. 50-60 cm sznurka,
końcówkę połóż na kawałku folii aluminiowej, a następnie zgnieć folię tak, by
powstała kulka, a sznurek trzymał się w środku. Zrób grubą igłą lub szpikulcem
otwór w dnie kubeczka, przewlecz nitkę i zawiąż pęczek. Enchoque gotowe! Można
zacząć trenować!
PRACA W KARTACH :
KP4 33 a – pisanie po śladzie , szukanie informacji w książkach i albumach ,rozwijanie mowy
KP4 33 b -doskonalenie sprawności językowej ,układanie wyrazów
ZABAWY DZIECI Z RÓŻNYCH STRON ŚWIATA
– rozmowa z dziećmi na temat ich ulubionych zajęć i zabaw , zabaw dzieci innych narodowości
1.Zabawa z INDII „Rzeka słów ‘’ – w POLSCE – „Podaj słowo’’
Dziecko wymienia np. zwierzęta lub rośliny ,podaje słowo np. tygrys a ktoś następny podaje kolejne słowo zaczynające się na głoskę , którą kończyło się poprzednie np. sarna
Kto w 10 sekund nie poda wyrazu odpada z gry .
2. „ Ciepło – Zimno’’ – zabawa z LIBERII
W POLSCE chowamy przedmiot i dajemy wskazówki -„ ciepło ‘’ – jeśli osoba zbliża się do ukrytego przedmiotu, „zimno ‘’ – jeśli się od niego oddala . W LIBERII – miejsce ukrycia przedmiotu sygnalizuje się nie słowami ale klaskaniem z różnym natężeniem .
3. „ Ojciec Szymon każe’’ – zabawa z PANAMY
Na środku koła stoi ojciec Szymon i pokazuje wymyślone przez siebie figury – reszta uczestników pokazuje to samo .Ojciec Szymon wybiera zmiennika i on wymyśla figury … W POLSCE ta zabawa nazywa się „Jeż’’ , „Drobna kaszka” itp.
4. „Skakanie w workach’’ – zabawa z KOLUMBII
Skoki do celu , kto szybciej – rywalizacja . Dzieci w POLSCE też uwielbiają skoki w workach .
CZAS NA RELAKS
Proponujemy „ taniec marzyciela’’ lub odpoczynek na kanapie do utworu Franza Liszta
ŻYCZYMY UDANEJ ZABAWY
Religia
Witam Dzieci! i Rodziców!
Zadanie na kolejny tydzień!
1. Temat : Pan Jezus zsyła Ducha Świętego. ( Nr 51, str.114-115)
Drogie Mamy ta niedziela jest Świętem Zesłania Ducha Świętego.(31.05.2020 r.)
Ten temat mówi o Trzeciej Osobie Trójcy Świętej, czyli Duchu Świętym.
2.Porozmawiaj ze swoim dzieckiem o znaku krzyża, o Trzeciej Osobie ,kim On dla nas jest , co w nas czyni i w jakiej postaci pokazuje nam Pismo Święte , czyli gołębia, wiatru, światła, ognia.
3. Dziecko: Wytnij puzzle i wklej na str. 115
4. Rodzice zwróćcie uwagę na to, w jaki sposób Wasze pociechy robią znak krzyża .
WSZYSTKIM DZIECIOM Z OKAZJI ICH ŚWIĘTA ŻYCZYMY DUŻO ZDROWIA, SZCZĘŚCIA, SPEŁNIENIA MARZEŃ ORAZ BEZTROSKIEJ ZABAWY I DUŻO UŚMIECHU!