Drodzy Rodzice i Dzieci
W tym tygodniu zapraszam Was do świata muzyki i instrumentów.
Pamiętajcie proszę, że możecie wykonać wszystkie zadania, jak również wybrać jedynie te, które możecie wykonać z waszym dzieckiem w domu.
Na początku proszę byście Państwo razem z dzieckiem przygotowali miejsce do pracy.
Powitanie zabawą paluszkową „Witające się rączki”. (źr. „Zabawy Paluszkowe” Krzysztof Sąsiadek)
Program wprowadzający Metody Knillów https://www.youtube.com/watch?v=e04_3LioAsk
„Jakie to instrument?”- zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu.
Oglądając film postarajcie się opisać wygląd danych instrumentów oraz spróbujcie odgadnąć w jaki sposób gra się na danym instrumencie.
Teraz spróbujcie samodzielnie nazwać instrumenty:
– najpierw widząc zdjęcia i słuchając wydawanych przez nie dźwięki,
– następnie spróbujcie nazwać instrumenty jedynie słuchając dźwięków bądź oglądając zdjęcia.
Na koniec postarajcie się wymienić nazwy instrumentów, które zapamiętaliście.
„Na czy gra miś?”
W celu zapamiętania nowych nazw proponuję zabawę, do której wykorzystacie ilustracje (drukujemy po 4 na jedną stronę, najlepiej na grubszym papierze, gdyż wykorzystamy je w dalszych zadaniach) oraz 3-4 różne maskotki.
Rodzic lub dziecko losowo wybiera obrazek i kładzie przed maskotką. Następnie dziecko musi powiedzieć: Miś gra na…, kotek gra na itd.
Zabawę powtarzamy kilka razy, tak aby pojawiły się wszystkie instrumenty.
„Jestem Muzykantem – Konszabelantem”
Początkowo Rodzic prowadzi zabawę, naśladując grę na poszczególnych instrumentach, a dziecko naśladuje ruchy. Następnie można zamienić się rolami.
Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=or-xxFjWMy0
Film poglądowy: https://www.youtube.com/watch?v=ckqSGwEt-yQ
„Domowa Perkusja”.
Teraz zapraszam do prawdziwego muzykowania. Potrzebować będziecie: łyżki, szklanki, talerza, garnka, blatu stołowego (lub inne).
UWAGA: uprzedzamy dzieci, żeby nie uderzać za mocno, gdyż można zbić szklankę, talerz.
Początkowo Rodzic wygrywa prosty rytm np. 1 raz uderza w szklankę, 1 w talerz, 1 w stół. Dziecko odtwarza rytm.
Stopniowo zwiększamy trudność np.: 1 w szklankę, 2 w garnek, 1 w stół itd.
W dalszej części zabawy można zaśpiewać ulubioną piosenkę dziecka z (początkowo) jednocześnie wyklaskiwanym/wystukiwanym dłońmi o blat/ rytmem, następnie wygrywając na naszym „instrumencie”.
Zabawa „Dwie ręce, dziesięć palców” (źr. „Zabawy Paluszkowe” Krzysztof Sąsiadek)
Nauka tekstu i ruchu zgodnie z instrukcją.
„Skąd pochodzi dźwięk?”
W tej zabawie wybieramy przedmiot wydający dźwięk. Następnie zasłaniamy dziecku oczy, stajemy w pewnej odległości od dziecka i gramy (wydajemy dźwięk). Zadaniem dziecka jest dotarcie do źródła dźwięku. Kilkakrotnie powtarzamy zabawę zmieniając swoje położenie względem dziecka.
UWAGA: w tym zadaniu potrzebujemy dość dużej pustej przestrzeni aby dziecko nie zrobiło sobie krzywdy).
Gra „Gdzie się schowało?”, „Co zniknęło?”
Do tych zabaw wykorzystacie ilustracje z zabawy „Na czy gra miś?”
W pierwszej wersji zadaniem dziecka jest odgadnięcie gdzie znajduje się dany obrazek (leżą odwrócone do dołu).
W drugiej wersji chowamy jeden obrazek, a dziecku musi odgadnąć, który instrument się schował.
„Połącz części”
W tej zabawie również wykorzystujemy ilustracje instrumentów. Najpierw rysujemy dziecku na ich odwrocie linie, następnie dziecko po liniach przecina obrazki na pół. Następnie mieszamy części a zadaniem dziecka jest wyszukanie „połówek” i połączenie w całość.
„Ile jest instrumentów”
Praca z kartą.
„Pokoloruj wg kodu”
Życzę udanej zabawy oraz miłego spędzenia czasu RAZEM.