Zajęcia rewalidacyjne – Terapia Pedagogiczna

Drodzy Rodzice i Dzieci

W  tym tygodniu zapraszam Was do świata muzyki i instrumentów.

Pamiętajcie proszę, że możecie wykonać wszystkie zadania, jak również wybrać jedynie te, które możecie wykonać z waszym dzieckiem w domu.

Na początku proszę byście Państwo razem z dzieckiem przygotowali miejsce do pracy.

Powitanie zabawą paluszkową „Witające się rączki”. (źr. „Zabawy Paluszkowe” Krzysztof Sąsiadek)

Program wprowadzający Metody Knillów https://www.youtube.com/watch?v=e04_3LioAsk

„Jakie to instrument?”- zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu.

Oglądając film postarajcie się opisać wygląd danych instrumentów oraz spróbujcie odgadnąć w jaki sposób gra się na danym instrumencie.  

Teraz spróbujcie samodzielnie nazwać instrumenty:

– najpierw widząc zdjęcia i słuchając wydawanych przez nie dźwięki,

– następnie spróbujcie nazwać instrumenty jedynie słuchając dźwięków bądź oglądając zdjęcia.

 Na koniec postarajcie się wymienić nazwy instrumentów, które zapamiętaliście.  

„Na czy gra miś?”

W celu zapamiętania nowych nazw proponuję zabawę, do której wykorzystacie ilustracje (drukujemy po 4 na jedną stronę, najlepiej na grubszym papierze, gdyż wykorzystamy je w dalszych zadaniach) oraz 3-4 różne maskotki.

Rodzic lub dziecko losowo wybiera obrazek i kładzie przed maskotką. Następnie dziecko musi powiedzieć: Miś gra na…, kotek gra na itd.

Zabawę powtarzamy kilka razy, tak aby pojawiły się wszystkie instrumenty.

 „Jestem Muzykantem – Konszabelantem”

Początkowo Rodzic prowadzi zabawę, naśladując grę na poszczególnych instrumentach, a dziecko naśladuje ruchy. Następnie można zamienić się rolami.

Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=or-xxFjWMy0

Film poglądowy: https://www.youtube.com/watch?v=ckqSGwEt-yQ

„Domowa Perkusja”.

Teraz zapraszam do prawdziwego muzykowania. Potrzebować będziecie: łyżki, szklanki, talerza, garnka, blatu stołowego (lub inne).

UWAGA: uprzedzamy dzieci, żeby nie uderzać za mocno, gdyż można zbić szklankę, talerz.

Początkowo Rodzic wygrywa prosty rytm np. 1 raz uderza w szklankę, 1 w talerz, 1 w stół. Dziecko odtwarza rytm.

Stopniowo zwiększamy trudność np.: 1 w szklankę, 2 w garnek, 1 w stół itd.

W dalszej części zabawy można zaśpiewać ulubioną piosenkę dziecka z (początkowo) jednocześnie wyklaskiwanym/wystukiwanym dłońmi o blat/ rytmem, następnie wygrywając na naszym „instrumencie”.

Zabawa „Dwie ręce, dziesięć palców” (źr. „Zabawy Paluszkowe” Krzysztof Sąsiadek)

 Nauka tekstu i ruchu zgodnie z instrukcją.

„Skąd pochodzi dźwięk?”

W tej zabawie wybieramy przedmiot wydający dźwięk. Następnie zasłaniamy dziecku oczy, stajemy w pewnej odległości od dziecka i gramy (wydajemy dźwięk). Zadaniem dziecka jest dotarcie do źródła dźwięku. Kilkakrotnie powtarzamy zabawę zmieniając swoje położenie względem dziecka.

UWAGA: w tym zadaniu potrzebujemy dość dużej pustej przestrzeni aby dziecko nie zrobiło sobie krzywdy).

Gra „Gdzie się schowało?”, „Co zniknęło?”

Do tych zabaw wykorzystacie ilustracje z zabawy „Na czy gra miś?”

W pierwszej wersji zadaniem dziecka jest odgadnięcie gdzie znajduje się dany obrazek (leżą odwrócone do dołu).

W drugiej wersji chowamy jeden obrazek, a dziecku musi odgadnąć, który instrument się schował.

„Połącz części”

W tej zabawie również wykorzystujemy ilustracje instrumentów. Najpierw rysujemy dziecku na ich odwrocie linie, następnie dziecko po liniach przecina obrazki na pół. Następnie mieszamy części a zadaniem dziecka jest wyszukanie „połówek” i połączenie w całość.

„Ile jest instrumentów”

Praca z kartą.

„Pokoloruj wg kodu”

Życzę udanej zabawy oraz miłego spędzenia czasu RAZEM.

Skip to content