Propozycje aktywności dla dzieci na tydzień od 11.05.20 do 15.05.20
W tym tygodniu temat przewodni brzmi – W KRAINIE MUZYKI
Drodzy rodzice.
W tym tygodniu rozmawiamy z dziećmi o muzyce. Dzieci w zabawach badawczych wykonają eksperyment pokazujący drganie fal dźwiękowych. Poznają instrumenty muzyczne a także ich brzmienie. Dalej będą rozwijały umiejętności matematyczne, językowe, plastyczne – wykonają gitarę, muzyczne – zaśpiewają wybraną piosenkę a także Sto lat, poznają literę h, H – będą pisać ją po śladzie i samodzielnie. Dowiedzą się jak dbać o słuch. Wykonają zadania w kartach pracy.
Jak można wspierać swoje dziecko ?
Warto z dziećmi śpiewać, konstruować instrumenty, układać i odtwarzać muzyczne rytmy , słuchać różnych rodzajów muzyki – pomoże to dzieciom rozwinąć słuch muzyczny, a to z kolei wesprze je w nauce czytania i pisania. Rozmawiać z dziećmi o tym jak dbać o słuch, jakie są konsekwencje przebywania w hałasie.
Pierwsza propozycja to zabawa badawcza – „ Grająca woda’’
– formułowanie hipotez , umiejętność prowadzenia doświadczeń
Stawiamy na stole kieliszek na nóżce i prosimy aby dziecko trzymając go suchym palcem pocierało wokół krawędzi kieliszka szybko i powoli – pytamy dziecko; Czy słyszysz jakieś dźwięki ?
Następnie powtarzamy te same czynności mokrym palcem – pytamy ; Słyszysz dźwięk ? – jeśli dziecko wykonało ćw. prawidłowo – usłyszy dźwięk.
Następnie należy wlać do kieliszka trochę wody i ponownie dziecko próbuje grać na nim mokrym palcem – z kieliszka wydobywa się dźwięk o różnej wysokości .Dziecko bada od czego zależy wysokość dźwięku ( wlewamy mniej i więcej wody do kieliszka) – stawianie hipotezy przez dzieci.
Następnie wyjaśniamy dzieciom ,iż palec wprawia w drganie szkło kieliszka, które z kolei pobudza do drgań powietrze znajdujące się w środku. Wewnątrz kieliszka powstają fale dźwiękowe. Gdy jest wody więcej – dźwięk się obniża .
Pytamy dzieci czym jeszcze można wydobywać dźwięki ? – swobodne wypowiedzi dzieci (patyki, klocki, łyżki , instrumenty muzyczne)
Jakie znacie instrumenty muzyczne ? – wypowiedzi dzieci.
Zapraszamy na prezentację instrumentów muzycznych.
A teraz kilka zagadek do rozwiązania :
Ostatnia zagadka jest wprowadzeniem do poznania litery „h i H” w wyrazie harfa.
Polecenia dla dzieci:
– wymawiamy poprawnie głoskę „h”
– podziel wyraz harfa na sylaby – stukając – har- fa – liczenie sylab
– wskazujemy model głoskowy wyrazu harfa z pól niebieskich i czerwonych (spółgłoski, samogłoski) i prowadzimy zabawę z analizą głoskową – liczenie głosek.
Prezentujemy dziecku sposób pisania litery h, H – można na dywanie, w powietrzu a następnie zwracamy uwagę na kierunek pisania litery oraz na jej miejsce w liniaturze. Pisząc i małą i wielką literę można posługiwać się określeniami „strych”, „piwnica”, „parter” aby obrazowo utrwalić miejsce litery h, H w liniaturze.
„Spacer po h” – układamy z linki kształt litery h, H w różnych rozmiarach. Prosimy dziecko o spacer stopa za stopą po linie, zgodnie z kierunkiem pisania.
Proponujemy 6 latkom pracę w KP4 16a i KP4 16b – doskonalenie percepcji wzrokowej, ćw. sprawności motoryki małej, koordynacji wzrokowo-ruchowej.
5-latki KP4 str. 14 i 15.
Czas na taniec – proponujemy „Walc kwiatów” Piotra Czajkowskiego :
Taniec ze wstążkami według pomysłu dzieci. :
Następnie proponujemy 6 latkom pracę z KP4 20a – samodzielne pisanie litery h, H, pisanie zdania po śladzie.
5-latki KP4 str 16.
Teraz proponujemy Wam wykonanie własnych instrumentów muzycznych i stworzenie „Małej orkiestry domowej” z rodzeństwem, rodzicami lub dziadkami.
Wykorzystajcie puszki, groch, pokrywki, garnki, folię, gazety, klocki, metalowe kubki, patyki itp.
Wyznaczcie też dyrygenta orkiestry, który rozpocznie, wyznaczy rytm i zakończy wasz występ.
Ciekawe czy wam się udało ?
Kolejne zadania do wykonania dl 6 latków to KP4 17a – ćw. koordynacji wzrokowo-ruchowej, odczytywanie prostych wyrazów.
KP4 17b – rozwijanie sprawności grafo-motorycznej
KP4 18a i b – łączenie liniami ilustracji z napisem, odtwarzanie rytmów.
5-latki – KP4 str.17 – rysowanie szlaczka po śladzie, wyszukiwanie na ilustracji litery h , H, łączenie słów z obrazkiem.
Na pewno macie swoje ulubione instrumenty muzyczne, utwory i piosenki – ale czy wszystkim ludziom musi się podobać to samo ?
Co to znaczy, że mamy różne upodobania ?
Odpowiedź znajdziecie w wierszu A. Frączek „Ćwir, czyli kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one”
Wróbel w gości wpadł do wron.
I już w progu, jak to on,
Bardzo grzecznie: – Ćwir, ćwir! – rzekł!
Wrony na to w dziki skrzek:
– Co on gada?!
– Kra, kra, kra!
– Tyś słyszała, to co ja?
– Jakiś jazgot?
– Zgrzyt?
– I brzdęk?
– Co to był za dziwny dźwięk?!
Wrobel: Ćwir! – powtórzył więc.
Wtedy wrony: buch, bam, bęc!
Po kolei spadły: bach!
Z przerażenia wprost na piach.
A gdy otrzepały puch,
Oczyściły z piachu brzuch,
Skrzydła, dziobek oraz pięty,
Rzekły: – Biedak jest ćwirnięty.
Prowadzimy rozmowę z dziećmi :
– dlaczego wrony były takie zdenerwowane, że wróbel wydaje inne dźwięki niż one ?
– dlaczego chciały, żeby wszyscy mówili tak samo ?
– czy dźwięki „Kra” były lepsze lub gorsze od „Ćwir”
A teraz zaśpiewajcie swoją ulubioną piosenkę samodzielnie lub z podkładem muzycznym – na pewno otrzymacie brawa.
Jeśli ktoś w rodzinie ma urodziny zaśpiewajcie „Sto lat” – tak jak śpiewaliśmy w przedszkolu.
Proponujemy, abyście wysłuchali piosenki o instrumentach muzycznych. :
Kolejne zadania dla 6 latków w KP4 19 a i b – pisanie po śladzie, zapisywanie dodawania, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
KP4 20a i b – samodzielne pisanie h, H, kolorowanie pól z właściwym rozkładem nut.
5-latki – KP4 str. 18 i 19 – rysowanie zgodnie z kodem, wskazywanie różnic między obrazkami.
5 latki – KZ str. 66 do 67
6 latki – KZ str. 70-71
Praca plastyczna „Nasza gitara”
Potrzebne : Opakowanie po wyjmowanych chusteczkach higienicznych, kolorowy papier, nożyczki, kilka gumek recepturek, kawałek grubego kartonu, czarny marker, taśma samoprzylepna.
Wykonanie : obklejamy pudełko papierem, mocujemy gumki nad otworem pudła, wycinany gryf oraz główkę gitary – przyklejamy je za pomocą taśmy, rysujemy progi i struny – GOTOWE !
Warto rozmawiać z dzieckiem o tym, w jaki sposób dbać o słuch oraz jakie są konsekwencje przebywania w hałasie.
KP4 19b – rysowanie odpowiednich symboli pod obrazkami przedstawiającymi sytuacje związane z hałasem.
Jako relaks proponujemy masażyk – rodzic siada na dywanie za plecami dziecka wykonując masaż pleców zgodnie z instrukcją:
Miłej zabawy !
Religia
Zadanie na kolejny tydzień!
1. Temat : Maryja Matką Boga i moją Matką ( Nr 48 , str. 108)
2. Bardzo proszę codziennie modlić się z dzieckiem do Matki Bożej powtarzając modlitwę „Zdrowaś Maryjo”.
Pragnę przypomnieć o uczestnictwie w nabożeństwach majowych przez telewizję, internet w ten sposób uczycie szacunku, czci i miłości do Matki Bożej, ale też szacunku do każdej Matki do Was drogie Mamy.
3. Dziecko: Pokoloruj figurkę Matki Bożej i dorysuj kwiatki.
Dziękuję i pozdrawiam…