Temat tygodniowy: W KRAINIE MUZYKI

Propozycje aktywności dla dzieci na tydzień od 11.05.20 do 15.05.20

W tym tygodniu temat przewodni brzmi – W KRAINIE  MUZYKI

Drodzy  rodzice.

W tym tygodniu rozmawiamy z dziećmi o muzyce. Dzieci  w zabawach badawczych  wykonają  eksperyment pokazujący drganie fal dźwiękowych. Poznają  instrumenty  muzyczne a także ich brzmienie. Dalej będą rozwijały umiejętności matematyczne, językowe, plastyczne  – wykonają gitarę,  muzyczne  – zaśpiewają wybraną piosenkę a także  Sto lat, poznają literę  h, H – będą pisać ją po śladzie i samodzielnie. Dowiedzą  się jak dbać o słuch.              Wykonają zadania w kartach pracy.                

Jak można wspierać  swoje  dziecko ?     

Warto z dziećmi śpiewać, konstruować instrumenty, układać i odtwarzać muzyczne rytmy , słuchać różnych rodzajów muzyki – pomoże to dzieciom rozwinąć  słuch muzyczny, a to z kolei wesprze je w nauce czytania i pisania.     Rozmawiać z dziećmi o tym jak dbać o słuch, jakie są konsekwencje przebywania w hałasie.                

Pierwsza propozycja to  zabawa badawcza  –  „ Grająca woda’’

– formułowanie hipotez , umiejętność prowadzenia doświadczeń

Stawiamy na stole kieliszek na nóżce i prosimy aby dziecko trzymając go suchym palcem pocierało wokół  krawędzi  kieliszka szybko i powoli – pytamy dziecko;  Czy słyszysz jakieś dźwięki  ?                                                                             

Następnie powtarzamy te same czynności  mokrym palcem – pytamy ; Słyszysz dźwięk  ? –   jeśli dziecko  wykonało ćw. prawidłowo – usłyszy dźwięk.                

Następnie należy wlać do kieliszka trochę wody i ponownie dziecko próbuje grać na nim mokrym palcem – z kieliszka wydobywa się dźwięk o różnej wysokości .Dziecko bada od czego zależy wysokość dźwięku  ( wlewamy mniej i więcej wody do kieliszka) – stawianie hipotezy przez dzieci.                                  

Następnie  wyjaśniamy  dzieciom ,iż palec wprawia w drganie szkło kieliszka, które z kolei pobudza do drgań powietrze znajdujące się w środku. Wewnątrz kieliszka powstają fale dźwiękowe. Gdy jest wody więcej – dźwięk się obniża .   

Pytamy  dzieci czym jeszcze można wydobywać dźwięki ? – swobodne wypowiedzi dzieci (patyki, klocki, łyżki , instrumenty muzyczne)                                

 Jakie znacie instrumenty muzyczne ? – wypowiedzi  dzieci.

Zapraszamy na prezentację instrumentów muzycznych.

A teraz kilka zagadek do rozwiązania :

Ostatnia zagadka jest wprowadzeniem do poznania litery „h i H” w wyrazie harfa.

Polecenia dla dzieci:

– wymawiamy poprawnie głoskę „h”

– podziel wyraz harfa na sylaby – stukając – har- fa – liczenie sylab

– wskazujemy model głoskowy wyrazu harfa z pól niebieskich i czerwonych (spółgłoski, samogłoski) i prowadzimy zabawę z analizą głoskową – liczenie głosek.

Prezentujemy dziecku sposób pisania litery h, H – można na dywanie, w powietrzu a następnie zwracamy uwagę na kierunek pisania litery oraz na jej miejsce w liniaturze. Pisząc i małą i wielką literę można posługiwać się określeniami „strych”, „piwnica”, „parter” aby obrazowo utrwalić miejsce litery h, H w liniaturze.

„Spacer po h” – układamy z linki kształt litery h, H w różnych rozmiarach. Prosimy dziecko o spacer stopa za stopą po linie, zgodnie z kierunkiem pisania.

Proponujemy 6 latkom pracę w KP4 16a i KP4 16b  – doskonalenie percepcji wzrokowej, ćw. sprawności motoryki małej, koordynacji wzrokowo-ruchowej.

5-latki KP4 str. 14 i 15.

Czas na taniec – proponujemy „Walc kwiatów” Piotra Czajkowskiego :

Taniec ze wstążkami według pomysłu dzieci. :

Następnie proponujemy 6 latkom pracę z KP4 20a – samodzielne pisanie litery h, H, pisanie zdania po śladzie.

5-latki KP4 str 16.

Teraz proponujemy Wam wykonanie własnych instrumentów muzycznych i stworzenie „Małej orkiestry domowej” z rodzeństwem, rodzicami lub dziadkami.

Wykorzystajcie puszki, groch, pokrywki, garnki, folię, gazety, klocki, metalowe kubki, patyki itp.

Wyznaczcie też dyrygenta orkiestry, który rozpocznie, wyznaczy rytm i zakończy wasz występ.

Ciekawe czy wam się udało ?

Kolejne zadania do wykonania dl 6 latków to KP4 17a – ćw. koordynacji wzrokowo-ruchowej, odczytywanie prostych wyrazów.

KP4 17b – rozwijanie sprawności grafo-motorycznej

KP4 18a i b – łączenie liniami ilustracji z napisem, odtwarzanie rytmów.

5-latki – KP4 str.17 – rysowanie szlaczka po śladzie, wyszukiwanie na ilustracji litery h , H, łączenie słów z obrazkiem.

Na pewno macie swoje ulubione instrumenty muzyczne, utwory i piosenki – ale czy wszystkim ludziom musi się podobać to samo ?

Co to znaczy, że mamy różne upodobania ?

Odpowiedź znajdziecie w wierszu A. Frączek „Ćwir, czyli kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one”

Wróbel w gości wpadł do wron.
I już w progu, jak to on,
Bardzo grzecznie: – Ćwir, ćwir! – rzekł!
Wrony na to w dziki skrzek:
– Co on gada?!
– Kra, kra, kra!
– Tyś słyszała, to co ja?
– Jakiś jazgot?
– Zgrzyt?
– I brzdęk?
– Co to był za dziwny dźwięk?!
Wrobel: Ćwir! – powtórzył więc.
Wtedy wrony: buch, bam, bęc!
Po kolei spadły: bach!
Z przerażenia wprost na piach.
A gdy otrzepały puch,
Oczyściły z piachu brzuch,
Skrzydła, dziobek oraz pięty,
Rzekły: – Biedak jest ćwirnięty.

Prowadzimy rozmowę z dziećmi :

– dlaczego wrony były takie zdenerwowane, że wróbel wydaje inne dźwięki niż one ?

– dlaczego chciały, żeby wszyscy mówili tak samo ?

– czy dźwięki „Kra” były lepsze lub gorsze od „Ćwir”

A teraz zaśpiewajcie swoją ulubioną piosenkę samodzielnie lub z podkładem muzycznym – na pewno otrzymacie brawa.

Jeśli ktoś w rodzinie ma urodziny zaśpiewajcie „Sto lat” – tak jak śpiewaliśmy w przedszkolu.

Proponujemy, abyście wysłuchali piosenki o instrumentach muzycznych. :

Kolejne zadania dla 6 latków w KP4 19 a i b – pisanie po śladzie, zapisywanie dodawania, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

KP4 20a i b – samodzielne pisanie h, H, kolorowanie pól z właściwym rozkładem nut.

5-latki – KP4 str. 18 i 19 – rysowanie zgodnie z kodem, wskazywanie różnic między obrazkami.

5 latki – KZ str. 66 do 67

6 latki – KZ str. 70-71

Praca plastyczna „Nasza gitara”

Potrzebne : Opakowanie po wyjmowanych chusteczkach higienicznych, kolorowy papier, nożyczki, kilka gumek recepturek, kawałek grubego kartonu, czarny marker, taśma samoprzylepna.

Wykonanie : obklejamy pudełko papierem, mocujemy gumki nad otworem pudła, wycinany gryf oraz główkę gitary – przyklejamy je za pomocą taśmy, rysujemy progi i struny – GOTOWE !

Warto rozmawiać z dzieckiem o tym, w jaki sposób dbać o słuch oraz jakie są konsekwencje przebywania w hałasie.

KP4 19b – rysowanie odpowiednich symboli pod obrazkami przedstawiającymi sytuacje związane z hałasem.

Jako relaks proponujemy masażyk – rodzic siada na dywanie za plecami dziecka wykonując masaż pleców zgodnie z instrukcją:

Miłej zabawy !

Religia

Zadanie na kolejny tydzień!

1. Temat : Maryja Matką Boga i moją Matką ( Nr 48 , str. 108)  

2. Bardzo proszę  codziennie modlić się z dzieckiem do Matki Bożej powtarzając modlitwę „Zdrowaś Maryjo”.  

Pragnę przypomnieć o uczestnictwie w nabożeństwach majowych przez telewizję, internet w ten sposób uczycie szacunku, czci i miłości do Matki Bożej, ale też szacunku do każdej Matki do Was drogie Mamy.

3. Dziecko: Pokoloruj figurkę Matki Bożej i dorysuj kwiatki.

Dziękuję i pozdrawiam…

Skip to content