Drodzy Rodzice
Poniżej zamieszczam propozycje do pracy z dzieci uczęszczającymi na zajęcia rewalidacyjne z terapii pedagogicznej.
Pamiętajcie proszę, aby nie pospieszać dziecka w pracy, dać mu czas i wsparcie, jak również udzielcie mu niezbędnej pomocy.
Życzę udanej zabawy oraz miłego spędzenia czasu RAZEM.
Wspólne przygotowanie miejsca pracy, powitanie oraz ćwiczenia Metodą Knillów będą stałym elementem każdych zajęć.
Powitanie części ciała: (Dziecko wykonuje ruchy zgodnie z treścią polecenia)
Prawa ręka wita lewe ucho
Lewa ręka wita prawe kolano
Prawa ręka wita lewy łokieć
Lewa ręka wita prawą stopę.
Program wprowadzający Metody Knillów.
Ćwiczenia rozmachowe – stajemy naprzeciwka dziecka i wykonujemy kolejne ruchy, które dziecko naśladuje (każde ćw. powtarzamy kilkakrotnie)
– obie ręce w górę, ręce w dół – na początku wolno, stopniowo przyśpieszamy
– wymachy (naprzemiennie – jedne ręka w górze, druga w dole, i odwrotnie)
– rysujemy koło (oburącz z góry, bokiem w dół i z powrotem)
– rysujemy w powietrzu różne kształty (w zależności od sprawności dziecka), jedną ręką, oraz oburącz.
Rysowanie oburącz na dużej powierzchni z użyciem przyboru:
(w zależności od dostępnych materiałów, można wykorzystać kredę i rysować na płaszczyźnie pionowej lub poziomej, lub farby, kredki – i rysować na dużej kartce):
– linie proste pionowe (z góry do dołu)
– linie proste poziome (od środka na boki)
– linie faliste pionowe (z góry do dołu)
– linie faliste poziome (od środka na boki)
– serpentyny (z góry do dołu)
– inne dowolne wg pomysłu.
Zabawa w „Kolory”:
Jest to zabawa z wykorzystaniem piłki. Ustalamy z dzieckiem, którego koloru nie łapiemy – czarnego. Rodzic rzuca do dziecka piłkę wymawiając nazwę koloru, dziecko musi „złapać” każdy kolor poza czarnym i podać nazwę przedmiotu w danym kolorze (bądź wskazać w otoczeniu). Gdy dziecko „złapie kolor czarny” oddaje fant (część garderoby, którą żeby odzyskać musi wykonać dodatkowe zadanie ruchowe – dostosowane do jego możliwości fizycznych).
Relaksacja: chwila odpoczynku w wygodnej pozycji (można włączyć spokojną muzykę).
Ćwiczenie kategoryzacji i mówienia:
Do tego ćwiczenia potrzebne będą karty pracy. Zadaniem dziecka jest wycięcie elementów z kart pracy. Mieszamy je i dziecko kolejno losuje obrazki – nazywa je, określa do czego służą przedmioty na obrazku, dzieli nazwy na sylaby (wyklaskuje), wyodrębnia pierwszą sylabę, przelicza sylaby w słowie. Następnie dopasowuje je do odpowiedniego obrazka głównego uzasadniając swój wybór. (Jeżeli dziecko ma trudność z wykonaniem zadania można odnieść się do rzeczywistych przedmiotów podczas zwiedzania mieszkania).
Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej:
Wersja 1.
Zadaniem dziecka jest wskazanie/skreślenie 1 niepasującego do danej kategorii elementu.
Wersja 2.
Zadaniem dziecka jest wyszukanie i policzenie wszystkich nieprawidłowości na ilustracjach oraz uzasadnienie swojego wyboru.
Praca plastyczna – rozwijanie kreatywności
W tym tygodniu proszę o wykonanie pracy wg pomysłu dzieci (tematyka i użyte materiały niech będą tylko i wyłącznie propozycją dzieci).
Jako zadanie dodatkowe proponuję zagrać z dzieckiem w grę: „Domino”, Dooble obrazkowe”, Pamięć” (zależnie od możliwości).
Pamiętajcie proszę o rozwijaniu samodzielności dzieci podczas sprzątania miejsca pracy oraz czynności samoobsługowych.
Pozdrawiam Serdecznie.