Temat tygodniowy: TAJEMNICE KSIĄŻEK

Propozycje aktywności na tydzień dla dzieci od 27.04.-30.04. 2020r

Drodzy Rodzice!

W kolejnym tygodniu rozmawialibyśmy o tym, jakie miejsce zajmują książki w naszym życiu, do czego służą , jakie informacje można w nich znaleźć. Dzieci uczestniczyłyby w wycieczce do biblioteki , gdzie poznałyby zasady korzystania ze zbiorów. Dzieci poznałyby literę f,F, uczyły się ją pisać samodzielnie i po śladzie oraz układać jej kształt z fragmentów tkaniny. Tworzyłyby modele słów zawierających literę f oraz doskonaliły umiejętność określania głosek na początku, na końcu i w środku wybranych słów. Dzieci wysłuchałyby wiersza WIELKI SKARB , rozwiązywały wiele zagadek językowych. Na podstawie opowiadania Jak powstaje książka? oraz filmu edukacyjnego dzieci poznałyby krótką historię papieru i książek. Podczas zabaw tematycznych np. w księgarnię, dzieci utrwaliłyby wygląd banknotów i monet używanych w Polsce oraz uczyły posługiwania ich modelami. Wykonałyby własny papier czerpany zgodnie z instrukcją obrazkową. Ponadto uczestniczyłyby w wielu zabawach ruchowych i rytmicznych.

Jak mogą Państwo w codziennych aktywnościach wesprzeć swoje dziecko?

Przede wszystkim , aby wszechstronnie rozwijać zdolności, wrażliwość, empatię i zainteresowanie literaturą- warto dziecku czytać książki, zgodnie z jego zainteresowaniami. Można prosić dziecko, aby opowiedziało treść znanej baśni lub wymyśliło własną. W codziennych sytuacjach warto pokazywać dziecku prawdziwe pieniądze, przeliczać, określać, co można za nie kupić. Jeśli w pobliżu przedszkola czy domu znajduje się biblioteka i jest taka możliwość, warto tam pójść z dzieckiem, założyć kartę czytelnika i jak najczęściej z niej korzystać.

Pierwszą propozycją jest Zagadka”

Prosimy przeczytać dziecku zagadkę:

Stoi na podłodze
albo na dywanie.
Możesz na nim usiąść,
gdy zmęczy Cię stanie. (FOTEL)

Następnie pytamy dziecko jaką głoskę słyszy na początku słowa „FOTEL”.

F jak fotel” –poznajemy literę.

Prezentujemy planszę z obrazkiem fotela oraz literami F f.

– wyodrębniamy wyraz podstawowy „fotel”

– dzielimy na sylaby wyraz „fotel”, przeliczamy sylaby (fo-tel, jednocześnie wskazując kolejne pola na planszy)

– dzielimy na głoski wyraz „fotel”, przeliczamy głoski

– określamy miejsca danych głosek w wyrazie np. f na początku, l na końcu słowa

– określamy samogłoski (zaznaczone czerwonymi prostokątami  w kartach pracy) i spółgłoski (zaznaczone niebieskimi prostokątami w kartach pracy)

– pokaz nowej litery drukowanej małej i wielkiej  (zwracamy uwagę dziecka na kierunek pisania litery oraz na jej miejsce w liniaturze),

– rozpoznawanie nowej litery drukowanej małej i wielkiej spośród innych liter (karty pracy)

– układanie wyrazu podstawowego z liter drukowanych oraz innych wyrazów z nową literą; (klaser z literami).

Kolejna zabawa “Gdzie jest f”

Do tej zabawy dzieci muszą sobie przygotować 10 białych nie za dużych prostokątów oraz 2 niebieskie prostokąty tej samej wielkości z kartki papieru. Zapraszamy dzieci do zabawy wyjaśniając , że usłyszą za chwile słowa , które zawierają głoskę f – na początku, na końcu lub w środku. Zadaniem dzieci jest ułożenie na stoliczku, tyle białych karteczek, ile głosek ma dane słowo, a w miejscu gdzie występuje głoska f kładziemy karteczkę niebieską. Sprawdzamy układając z dzieckiem cały wyraz obok wykorzystując litery z zestawu Alfabet (klasery z literami ), dzieci porównują , przeliczają i sprawdzają swoją odpowiedź. Proponowane słowa : farba, flaga, foka, kufer, lufa, telefon, kartofel, żyrafa, elf, gryf, fotograf, klif

W trakcie tej zabawy dzieci doskonalą umiejętność analizy głosek w słowach, ćwiczą umiejętność przeliczania głosek, rozwijają umiejętność zaznaczania odpowiedniej głoski w danym miejscu.

W celu utrwalenia poznanej litery i jednocześnie doskonalenia umiejętności czytania proponujemy wykonanie zadania w Kartach pracy – (Książka nr 4):

6-latki: nr 5 oraz w Ćwiczeniach grafomotorycznych (biała książka) karta 6.

Dla dzieci 5-letnich proponujemy wykonanie zdań w Kartach pracy nr 5oraz w Ćwiczeniach grafomotorycznych (biała książka) karta 6.

Kolejną propozycją jest zabawa „Ulubiona książka”:

Zachęcamy dzieci , aby się zastanowiły, jaka jest ich ulubiona książka, kto jest jej głównym bohaterem i jaką historię w niej przedstawiono. Można wyznaczyć dziecku czas na zastanowienie odmierzając go przy używając klepsydry lub minutnika. Po upływie tego czasu zapraszamy dziecko do rozmowy, aby opowiedziało o swojej ulubionej książce. Gdy dziecko nam opowie prosimy , aby zastanowiło się z czego jest zrobiona książka. Gdy nam odpowie : Proponujemy obejrzenie Filmiku: “Od drzewa do papieru” w ten sposób dzieci dowiedzą się jak powstaje papier.

Następnie kierujemy rozmowę w taki sposób, by dziecko doszło do wniosku, że książki mogą być też elektroniczne- do czytania i do słuchania. Wykorzystując domową biblioteczkę prezentujemy dziecku różne rodzaje książek: albumy, atlasy, książki obrazkowe, komiksy, książki elektroniczne- e-booki, audiobooki.

Proponujemy wykonać pracę badawczą „Tworzymy własny papier”, która ćwiczy umiejętność korzystania z instrukcji , rozwija zainteresowania badawcze oraz ćwiczy sprawność manualną.

Sposób wykonania papieru czerpanego w załączonym filmiku.

Jak zrobić papier czerpany”

Dalej proponujemy wiersz „Jak powstaje książka” Magdalena Tokarczyk

Dzisiaj się dowiemy jak książki powstają

i jaką drogę do nas przemierzają.

Gdy pisarz ma już pomysł na książkę, to jest już dobry początek.

Wszystko dokładnie zapisuje, a w jego rękopisie znajdziemy wiele notatek.

Potem wystarczy dokładnie pomysły na komputerze przepisać.

Ale na tym nie koniec, musicie jeszcze dalej mnie posłuchać…

Całymi godzinami, dniami, a czasem miesiącami dzieło swe pisarz dopracowuje,

a gdy jest już gotowe wydawcy go prezentuje.

W wydawnictwie dużo pracy zatem mają,

bo książkę pisarza dokładnie przeglądają, sprawdzają…

Recenzent poprawki nanosi sprawnie,

a ilustratorzy obrazki do książki rysują ładnie.

Gdy książka jest już gotowa, pora na drukowanie.

W wielkiej drukarni maszyny rozpoczynają drukowanie

i tak tysiące książek powstanie.

Które do księgarni pozostanie wydawcy już rozesłanie.

W księgarni książkę możemy zakupić,

a w bibliotece możemy ją wypożyczyć.

Lecz gdy ją już przeczytamy, to w kąt nie rzucamy,

ale na półkę ładnie odkładamy.

Proponujemy obejrzenie Filmiku „Jak powstaje książka?”

Tuż po wysłuchaniu wiersza i obejrzeniu filmu zapraszamy dzieci 6-letnie do książki Plac Zabaw – Księga zabaw z literami na stronie 66-67, proponujemy porozmawiać z dziećmi na temat Jak powstaje książka , jak nazywają się osoby, które pracują przy jej tworzeniu. Pomocny będzie wiersz oraz ilustracje w książce, a także informacje z załączonego filmu.

Zachęcamy także do doskonalenia umiejętności czytania. Krótka historyjka odpowie na pytanie – o kim opowiada pewna książka? (księga zabaw z literami str. 67)

5 – latkom proponujemy Księgę zabaw z literami str. 62-63

Po wykonaniu tych zadań dzieci wykonują kartę pracy dzieci 6 letnie: karta nr 6,

5 letnie : karta nr 7

Dzieci już wcześniej się dowiedziały z wiersza, gdzie trafia książka z drukarni, nakierowujemy rozmowę tak , aby dzieci przypomniały sobie o jakich miejscach była mowa –biblioteka i księgarnia, dalej prowadzimy rozmowę zachęcając do porównania tych dwóch miejsc i wskazania różnic.

Księgarnia- Ile kosztuje ta książka?” – zabawa matematyczna

Zabawa tematyczna w księgarnię z wykorzystaniem modeli monet i banknotów. Prosimy dzieci, by przygotowały sobie z Wyprawki kartę nr 10 (monety i banknoty) .Warto przypomnieć dziecku, jakie istnieją w rzeczywistości monety i banknoty w Polsce.

Proponujemy przygotować kilka książek z domowej biblioteczki i zrobić ceny, dzieci mogą kupować po 2 lub 3 książki, dodawać wartości i przygotować odpowiednią ilość pieniędzy, aby zapłacić.

Kolejną zabawą może być ułożenie obok danej książki z ceną tylu monet bądź banknotów, by ich wartość była taka sama jak cena książki, np. książka kosztuje 9zł – dzieci układają np. 5zł,2zł,2zł tutaj można dziecku pokazać wszystkie możliwości.

Po tej zabawie dzieci wykonują karty pracy dzieci 6 letnie: karta nr7,8

5 letnie: karta nr 8, 9

Proponujemy dzieciom 6-letnim zabawę dydaktyczną „Jak się czujesz gdy…” – wyprawka plastyczna karta 47. Dzieci  wypychają kształt głowy dziewczynki i chłopca oraz wąskie paski z rysunkami oczu i ust. Każde z dzieci wybiera taki owal twarzy z którym się identyfikuje. Zadajemy dziecku pytania opisujące sytuacje z jego życia np. Jak się czujesz, gdy mama całuje cię na dobranoc? Jak się czujesz, gdy uderzysz się w kolano? (dzieci mogą też same wymyślać pytania) Prosimy ,aby dzieci za pomocą pasków z rysunkami ust i oczu , pokazały na papierowych twarzach jak się wtedy czują. Dzieci przesuwają paski pokazując różnorodną mimikę. Zabawę można utrudnić –wprowadzając drugą sylwetę i podsuwać dzieciom zadania w rodzaju: jedna postać jest wesoła, bo dostała wymarzony prezent na urodziny ( dzieci układają paski w odpowiedni sposób), jak się czuje druga postać?

Jest to zabawa, która rozwija umiejętność opowiadania o swoich uczuciach oraz wyrażania emocji w sposób niewerbalny, rozwija motorykę małą oraz mowę i myślenie.

Następną naszą propozycją jest wysłuchanie piosenki „Bajkowy krawiec”

Można kilkakrotnie powtórzyć tę czynność (dzieci odsłuchując piosenkę uczą się jej śpiewać).

Bajkowy krawiec

Za górą , za rzeka, na samym końcu świata,

Gdzie prawda i magia ze sobą się przeplata,

Żył krawiec, co znany ze swego fachu był,

Bo bajki niezwykłe dzieciom szył.

Szył bajki z jedwabiu.

Szył bajki z muślinu.

I z mgiełki i z rosy

I z kropli bursztynu.

Szył bajki z jedwabiu.

Szył bajki z muślinu.

I z mgiełki i z rosy

I z kropli bursztynu.

Za górą , za rzeka, na samym końcu świata,

Gdzie prawda i magia ze sobą się przeplata,

Żył krawiec, co znany ze swego fachu był,

Bo bajki niezwykłe dzieciom szył.

Szył bajki o kotach

i smokach i wróżkach.

A dzieci wkładały je,

idąc do łóżka.

I w mig zasypiały.

Na raz, dwa i …trzy!

Bo w bajkach od krawca

Najsmaczniej się śpi.

I w mig zasypiały

Na raz, dwa i …trzy!

Bo w bajkach od krawca

Najsmaczniej się śpi.

Za górą , za rzeką, na samym końcu świata,

Gdzie prawda i magia ze sobą się przeplata,

Żył krawiec, co znany ze swego fachu był,

Bo bajki niezwykłe dzieciom szył. 3x

Po wysłuchaniu piosenki proponujemy wykonanie zadań w Kartach pracy:

dzieci 6-letnie nr 9 i 10 – dziecko wykonując zadania doskonali małą motorykę, sprawność nadgarstka, dłoni i palców, doskonali umiejętność analizy głosek w słowach, ćwiczą umiejętność przeliczania głosek, ćwiczy spostrzegawczość.

dzieci 5-letnie nr 6

W tym tygodniu proponujemy zabawy rytmiczne w podskokach.

Rytmiczna rozgrzewka W PODSKOKACH

RELAKSACJA

Ćwiczenie „Kotek

Cała Polska Czyta Dzieciom”

Przypominamy, że cały czas trwa akcja „Cała Polska czyta Dzieciom”. Gorąco zachęcamy do udziału w niej poprzez czytanie dzieciom bajek.

Religia

Witam Rodziców!

Zadanie na kolejny tydzień!

Bardzo proszę pomodlić się wspólnie z dzieckiem.

Temat : Apostołowie mówią o zmartwychwstaniu Pana Jezusa. ( Nr 44 str. 98)

1. Porozmawiajcie ze swoimi pociechami o tym, że Pan Jezus miał swoich pomocników, czyli 12 Apostołów, a teraz są nim i kapłani itd.

2. Dziecko: Pokoloruje obrazek w karcie pracy i zastanowi się, komu możemy powiedzieć, że Pan Jezus zmartwychwstał?

Dziękuję i pozdrawiam…

Skip to content