Propozycje aktywności na tydzień dla dzieci od 27.04.-30.04. 2020r
Drodzy Rodzice!
W kolejnym tygodniu rozmawialibyśmy o tym, jakie miejsce zajmują książki w naszym życiu, do czego służą , jakie informacje można w nich znaleźć. Dzieci uczestniczyłyby w wycieczce do biblioteki , gdzie poznałyby zasady korzystania ze zbiorów. Dzieci poznałyby literę f,F, uczyły się ją pisać samodzielnie i po śladzie oraz układać jej kształt z fragmentów tkaniny. Tworzyłyby modele słów zawierających literę f oraz doskonaliły umiejętność określania głosek na początku, na końcu i w środku wybranych słów. Dzieci wysłuchałyby wiersza WIELKI SKARB , rozwiązywały wiele zagadek językowych. Na podstawie opowiadania Jak powstaje książka? oraz filmu edukacyjnego dzieci poznałyby krótką historię papieru i książek. Podczas zabaw tematycznych np. w księgarnię, dzieci utrwaliłyby wygląd banknotów i monet używanych w Polsce oraz uczyły posługiwania ich modelami. Wykonałyby własny papier czerpany zgodnie z instrukcją obrazkową. Ponadto uczestniczyłyby w wielu zabawach ruchowych i rytmicznych.
Jak mogą Państwo w codziennych aktywnościach wesprzeć swoje dziecko?
Przede wszystkim , aby wszechstronnie rozwijać zdolności, wrażliwość, empatię i zainteresowanie literaturą- warto dziecku czytać książki, zgodnie z jego zainteresowaniami. Można prosić dziecko, aby opowiedziało treść znanej baśni lub wymyśliło własną. W codziennych sytuacjach warto pokazywać dziecku prawdziwe pieniądze, przeliczać, określać, co można za nie kupić. Jeśli w pobliżu przedszkola czy domu znajduje się biblioteka i jest taka możliwość, warto tam pójść z dzieckiem, założyć kartę czytelnika i jak najczęściej z niej korzystać.
Pierwszą propozycją jest „Zagadka”
Prosimy przeczytać dziecku zagadkę:
Stoi
na podłodze
albo na dywanie.
Możesz na nim usiąść,
gdy
zmęczy Cię stanie. (FOTEL)
Następnie pytamy dziecko jaką głoskę słyszy na początku słowa „FOTEL”.
„F jak fotel” –poznajemy literę.
Prezentujemy planszę z obrazkiem fotela oraz literami F f.
– wyodrębniamy wyraz podstawowy „fotel”
– dzielimy na sylaby wyraz „fotel”, przeliczamy sylaby (fo-tel, jednocześnie wskazując kolejne pola na planszy)
– dzielimy na głoski wyraz „fotel”, przeliczamy głoski
– określamy miejsca danych głosek w wyrazie np. f na początku, l na końcu słowa
– określamy samogłoski (zaznaczone czerwonymi prostokątami w kartach pracy) i spółgłoski (zaznaczone niebieskimi prostokątami w kartach pracy)
– pokaz nowej litery drukowanej małej i wielkiej (zwracamy uwagę dziecka na kierunek pisania litery oraz na jej miejsce w liniaturze),
– rozpoznawanie nowej litery drukowanej małej i wielkiej spośród innych liter (karty pracy)
– układanie wyrazu podstawowego z liter drukowanych oraz innych wyrazów z nową literą; (klaser z literami).
Kolejna zabawa “Gdzie jest f”
Do tej zabawy dzieci muszą sobie przygotować 10 białych nie za dużych prostokątów oraz 2 niebieskie prostokąty tej samej wielkości z kartki papieru. Zapraszamy dzieci do zabawy wyjaśniając , że usłyszą za chwile słowa , które zawierają głoskę f – na początku, na końcu lub w środku. Zadaniem dzieci jest ułożenie na stoliczku, tyle białych karteczek, ile głosek ma dane słowo, a w miejscu gdzie występuje głoska f kładziemy karteczkę niebieską. Sprawdzamy układając z dzieckiem cały wyraz obok wykorzystując litery z zestawu Alfabet (klasery z literami ), dzieci porównują , przeliczają i sprawdzają swoją odpowiedź. Proponowane słowa : farba, flaga, foka, kufer, lufa, telefon, kartofel, żyrafa, elf, gryf, fotograf, klif
W trakcie tej zabawy dzieci doskonalą umiejętność analizy głosek w słowach, ćwiczą umiejętność przeliczania głosek, rozwijają umiejętność zaznaczania odpowiedniej głoski w danym miejscu.
W celu utrwalenia poznanej litery i jednocześnie doskonalenia umiejętności czytania proponujemy wykonanie zadania w Kartach pracy – (Książka nr 4):
6-latki: nr 5 oraz w Ćwiczeniach grafomotorycznych (biała książka) karta 6.
Dla dzieci 5-letnich proponujemy wykonanie zdań w Kartach pracy nr 5oraz w Ćwiczeniach grafomotorycznych (biała książka) karta 6.
Kolejną propozycją jest zabawa „Ulubiona książka”:
Zachęcamy dzieci , aby się zastanowiły, jaka jest ich ulubiona książka, kto jest jej głównym bohaterem i jaką historię w niej przedstawiono. Można wyznaczyć dziecku czas na zastanowienie odmierzając go przy używając klepsydry lub minutnika. Po upływie tego czasu zapraszamy dziecko do rozmowy, aby opowiedziało o swojej ulubionej książce. Gdy dziecko nam opowie prosimy , aby zastanowiło się z czego jest zrobiona książka. Gdy nam odpowie : Proponujemy obejrzenie Filmiku: “Od drzewa do papieru” w ten sposób dzieci dowiedzą się jak powstaje papier.
Następnie kierujemy rozmowę w taki sposób, by dziecko doszło do wniosku, że książki mogą być też elektroniczne- do czytania i do słuchania. Wykorzystując domową biblioteczkę prezentujemy dziecku różne rodzaje książek: albumy, atlasy, książki obrazkowe, komiksy, książki elektroniczne- e-booki, audiobooki.
Proponujemy wykonać pracę badawczą „Tworzymy własny papier”, która ćwiczy umiejętność korzystania z instrukcji , rozwija zainteresowania badawcze oraz ćwiczy sprawność manualną.
Sposób wykonania papieru czerpanego w załączonym filmiku.
“Jak zrobić papier czerpany”
Dalej proponujemy wiersz „Jak powstaje książka” Magdalena Tokarczyk
Dzisiaj się dowiemy jak książki powstają
i jaką drogę do nas przemierzają.
Gdy pisarz ma już pomysł na książkę, to jest już dobry początek.
Wszystko dokładnie zapisuje, a w jego rękopisie znajdziemy wiele notatek.
Potem wystarczy dokładnie pomysły na komputerze przepisać.
Ale na tym nie koniec, musicie jeszcze dalej mnie posłuchać…
Całymi godzinami, dniami, a czasem miesiącami dzieło swe pisarz dopracowuje,
a gdy jest już gotowe wydawcy go prezentuje.
W wydawnictwie dużo pracy zatem mają,
bo książkę pisarza dokładnie przeglądają, sprawdzają…
Recenzent poprawki nanosi sprawnie,
a ilustratorzy obrazki do książki rysują ładnie.
Gdy książka jest już gotowa, pora na drukowanie.
W wielkiej drukarni maszyny rozpoczynają drukowanie
i tak tysiące książek powstanie.
Które do księgarni pozostanie wydawcy już rozesłanie.
W księgarni książkę możemy zakupić,
a w bibliotece możemy ją wypożyczyć.
Lecz gdy ją już przeczytamy, to w kąt nie rzucamy,
ale na półkę ładnie odkładamy.
Proponujemy obejrzenie Filmiku „Jak powstaje książka?”
Tuż po wysłuchaniu wiersza i obejrzeniu filmu zapraszamy dzieci 6-letnie do książki Plac Zabaw – Księga zabaw z literami na stronie 66-67, proponujemy porozmawiać z dziećmi na temat Jak powstaje książka , jak nazywają się osoby, które pracują przy jej tworzeniu. Pomocny będzie wiersz oraz ilustracje w książce, a także informacje z załączonego filmu.
Zachęcamy także do doskonalenia umiejętności czytania. Krótka historyjka odpowie na pytanie – o kim opowiada pewna książka? (księga zabaw z literami str. 67)
5 – latkom proponujemy Księgę zabaw z literami str. 62-63
Po wykonaniu tych zadań dzieci wykonują kartę pracy dzieci 6 letnie: karta nr 6,
5 letnie : karta nr 7
Dzieci już wcześniej się dowiedziały z wiersza, gdzie trafia książka z drukarni, nakierowujemy rozmowę tak , aby dzieci przypomniały sobie o jakich miejscach była mowa –biblioteka i księgarnia, dalej prowadzimy rozmowę zachęcając do porównania tych dwóch miejsc i wskazania różnic.
„Księgarnia- Ile kosztuje ta książka?” – zabawa matematyczna
Zabawa tematyczna w księgarnię z wykorzystaniem modeli monet i banknotów. Prosimy dzieci, by przygotowały sobie z Wyprawki kartę nr 10 (monety i banknoty) .Warto przypomnieć dziecku, jakie istnieją w rzeczywistości monety i banknoty w Polsce.
Proponujemy przygotować kilka książek z domowej biblioteczki i zrobić ceny, dzieci mogą kupować po 2 lub 3 książki, dodawać wartości i przygotować odpowiednią ilość pieniędzy, aby zapłacić.
Kolejną zabawą może być ułożenie obok danej książki z ceną tylu monet bądź banknotów, by ich wartość była taka sama jak cena książki, np. książka kosztuje 9zł – dzieci układają np. 5zł,2zł,2zł tutaj można dziecku pokazać wszystkie możliwości.
Po tej zabawie dzieci wykonują karty pracy dzieci 6 letnie: karta nr7,8
5 letnie: karta nr 8, 9
Proponujemy dzieciom 6-letnim zabawę dydaktyczną „Jak się czujesz gdy…” – wyprawka plastyczna karta 47. Dzieci wypychają kształt głowy dziewczynki i chłopca oraz wąskie paski z rysunkami oczu i ust. Każde z dzieci wybiera taki owal twarzy z którym się identyfikuje. Zadajemy dziecku pytania opisujące sytuacje z jego życia np. Jak się czujesz, gdy mama całuje cię na dobranoc? Jak się czujesz, gdy uderzysz się w kolano? (dzieci mogą też same wymyślać pytania) Prosimy ,aby dzieci za pomocą pasków z rysunkami ust i oczu , pokazały na papierowych twarzach jak się wtedy czują. Dzieci przesuwają paski pokazując różnorodną mimikę. Zabawę można utrudnić –wprowadzając drugą sylwetę i podsuwać dzieciom zadania w rodzaju: jedna postać jest wesoła, bo dostała wymarzony prezent na urodziny ( dzieci układają paski w odpowiedni sposób), jak się czuje druga postać?
Jest to zabawa, która rozwija umiejętność opowiadania o swoich uczuciach oraz wyrażania emocji w sposób niewerbalny, rozwija motorykę małą oraz mowę i myślenie.
Następną naszą propozycją jest wysłuchanie piosenki „Bajkowy krawiec”
Można kilkakrotnie powtórzyć tę czynność (dzieci odsłuchując piosenkę uczą się jej śpiewać).
„Bajkowy krawiec„
Za górą , za rzeka, na samym końcu świata,
Gdzie prawda i magia ze sobą się przeplata,
Żył krawiec, co znany ze swego fachu był,
Bo bajki niezwykłe dzieciom szył.
Szył bajki z jedwabiu.
Szył bajki z muślinu.
I z mgiełki i z rosy
I z kropli bursztynu.
Szył bajki z jedwabiu.
Szył bajki z muślinu.
I z mgiełki i z rosy
I z kropli bursztynu.
Za górą , za rzeka, na samym końcu świata,
Gdzie prawda i magia ze sobą się przeplata,
Żył krawiec, co znany ze swego fachu był,
Bo bajki niezwykłe dzieciom szył.
Szył bajki o kotach
i smokach i wróżkach.
A dzieci wkładały je,
idąc do łóżka.
I w mig zasypiały.
Na raz, dwa i …trzy!
Bo w bajkach od krawca
Najsmaczniej się śpi.
I w mig zasypiały
Na raz, dwa i …trzy!
Bo w bajkach od krawca
Najsmaczniej się śpi.
Za górą , za rzeką, na samym końcu świata,
Gdzie prawda i magia ze sobą się przeplata,
Żył krawiec, co znany ze swego fachu był,
Bo bajki niezwykłe dzieciom szył. 3x
Po wysłuchaniu piosenki proponujemy wykonanie zadań w Kartach pracy:
– dzieci 6-letnie nr 9 i 10 – dziecko wykonując zadania doskonali małą motorykę, sprawność nadgarstka, dłoni i palców, doskonali umiejętność analizy głosek w słowach, ćwiczą umiejętność przeliczania głosek, ćwiczy spostrzegawczość.
– dzieci 5-letnie nr 6
W tym tygodniu proponujemy zabawy rytmiczne w podskokach.
Rytmiczna rozgrzewka W PODSKOKACH
RELAKSACJA
Ćwiczenie „Kotek
„Cała Polska Czyta Dzieciom”
Przypominamy, że cały czas trwa akcja „Cała Polska czyta Dzieciom”. Gorąco zachęcamy do udziału w niej poprzez czytanie dzieciom bajek.
Religia
Witam Rodziców!
Zadanie na kolejny tydzień!
Bardzo proszę pomodlić się wspólnie z dzieckiem.
Temat : Apostołowie mówią o zmartwychwstaniu Pana Jezusa. ( Nr 44 str. 98)
1. Porozmawiajcie ze swoimi pociechami o tym, że Pan Jezus miał swoich pomocników, czyli 12 Apostołów, a teraz są nim i kapłani itd.
2. Dziecko: Pokoloruje obrazek w karcie pracy i zastanowi się, komu możemy powiedzieć, że Pan Jezus zmartwychwstał?
Dziękuję i pozdrawiam…