Propozycje aktywności na tydzień dla dzieci od 20.04.-24.04 2020r
Drodzy Rodzice!
W kolejnym tygodniu rozmawialibyśmy o tym, w jaki sposób należy dbać o planetę. Poznalibyśmy znaczenie słów ekologia i ekologiczny. Urwalibyśmy informacje o sposobach segregowania śmieci w domu oraz w sortowni. Rozmawialibyśmy również o odnawialnych i nieodnawialnych źródłach energii. Przeprowadzalibyśmy doświadczenia badawcze pokazujące, ile wody może nam uciec przez cieknący kran oraz w jaki sposób działa prosty filtr oczyszczający wodę. Ponadto tworzylibyśmy prosty, zamknięty obwód elektryczny i wyjaśnialiśmy sposób jego działania. Utrwalalibyśmy zasady bezpieczeństwa, szczególnie te, które dotyczyły używania urządzeń elektrycznych i tworzyliśmy plakaty ilustrujące je. Nauczylibyśmy się rozpoznawać i kreślić po śladzie literę z oraz pisać ją samodzielnie w powiększonej liniaturze. Poznalibyśmy znak większości i mniejszości. Tworzylibyśmy własne gry matematyczne np. sudoku. Dzieci uczestniczyłyby w wielu zabawach ruchowych, często podejmowanych również z ich inicjatywy. Wykonalibyśmy wspólną pracę plastyczną „Podwodny świat”, w której wykorzystaliśmy wyłącznie niepotrzebne opakowania i odpady.
Jak mogą Państwo w codziennych aktywnościach wesprzeć swoje dziecko?
Poprzez codzienne aktywności i uczestnictwo w obowiązkach domowych warto utrwalać wiedzę dzieci dotyczącą segregacji śmieci. Wesprze to nie tylko rozwój poznawczy dzieci i świadomość ekologiczną, ale również umiejętności matematyczne. Podczas spacerów i wycieczek warto zadbać o świadomość ekologiczną dzieci – rozmawiać o potrzebach roślin i zwierząt, o tym, w jaki sposób człowiek ingeruje w środowisko. Warto przeliczać elementy w najbliższym otoczeniu, określać, czego jest więcej, a czego mniej.
Pierwszą propozycją jest wspólne wysłuchanie wiersza:
Można zasugerować dziecku, na jakie informacje powinno zwrócić szczególną uwagę podczas słuchania wiersza, aby postarało się zapamiętać, którzy członkowie rodziny wzięli udział w wycieczce. Policzyło, o ilu środkach transportu rozmawiali.
Małgorzata Strzałkowska
„Nowa moda”
W domu Oli oraz Ali
wszyscy razem się zebrali,
aby wspólnie pogawędzić,
jak sobotę miło spędzić.
Uradzili, jedząc ciasto,
że pojadą gdzieś za miasto,
lecz z powodu tej wycieczki
do solidnej doszło sprzeczki.
– Autem! – mówi wujek Tadek.
– Na motorach! – woła dziadek.
Na to babcia: – Autobusem!
Mama: – Lepiej minibusem!
Ala z Olą grzmią donośnie,
że taksówką jest najprościej.
Tylko tata głową kiwa,
po czym nagle się odzywa:
– Samochody, autobusy,
motocykle, minibusy –
każdy z nich okropnie smrodzi,
a to naszej Ziemi szkodzi.
Po co spalin jej dokładać?
Lecz jest na to dobra rada –
pojedziemy rowerami,
bo nie trują spalinami.
Poprzez lasy, łąki,
pola pędzi Ala, za nią Ola,
mama, tata, babcia, dziadek,
a na końcu wujek Tadek.
Nowa moda jest w rodzinie
i rodzina z tego słynie,
że w sobotę się wybiera
na wycieczkę na rowerach.
Ziemia też oddychać musi,
bo inaczej się udusi.
Po przeczytaniu wiersza proponujemy przeprowadzenie rozmowy na temat treści wiersza. Pomocne mogą okazać się pytania:
– Jakie plany miała rodzina występująca w wierszu?
– Ilu było członków tej rodziny? Czy potrafisz ich wymienić?
– Jakimi środkami transportu chcieli pojechać na wycieczkę?
– Ile środków transportu wymienili członkowie rodziny?
– Dlaczego wybrali rowery?
– Co znaczy słowo „moda”?
– Co oznacza słowo „ekologiczny”?
Jeśli dziecko ma trudność z udzieleniem odpowiedzi na pytanie, można jeszcze raz przeczytać stosowny fragment wiersza. Proszę, kierować rozmową w taki sposób, by dziecko stworzyło definicję słowa „ekologiczny” nie tylko jako czegoś zgodnego z naturą, chroniącego środowisko itp., lecz także jako powiązania pomiędzy środowiskiem i wszystkimi organizmami, które w nim funkcjonują.
Kolejną propozycją jest wspólne oglądanie filmu pt. W kontakcie z naturą
Następnie proponujemy przeprowadzenie zabawy
„Czas dla Ziemi” – zabawa ruchowa.
Prosimy powiedzieć dziecku: „ Jeśli nie dbamy o naszą planetę, jej czas się kurczy. Aby była w dobrej kondycji, a dzięki niej również wszyscy ludzie na świecie, musimy pamiętać o ekologicznych nawykach. Za chwilę ty też, w zabawie, będziesz mógł wydłużyć czas naszej symbolicznej Ziemi.„
Jeśli, twoim zdaniem, powiem zdanie prawdziwe – skacz raz do tyłu.
Jeśli zdanie będzie fałszywe – zrób dwa skoki do przodu.
Propozycje zdań o tematyce ekologicznej w zabawie:
Czyste powietrze jest potrzebne nie tylko ludziom, lecz także zwierzętom.
Rower nie produkuje spalin.
Torebki foliowe szybko się rozkładają i nie szkodzą przyrodzie.
Woda w oceanie może być brudna – to nikomu nie szkodzi.
Autobus jest bardziej ekologicznym środkiem transportu niż samochód, którym jedzie tylko jedna osoba.
Filtry na kominach nie pomagają w oczyszczaniu dymu, który z nich leci.
Wylewanie ścieków z fabryk do rzeki szkodzi rybom.
Ludzie mogą się zatruć, jedząc ryby pływające w ściekach
Zagadka
Prosimy przeczytać dziecku zagadkę:
Wisi na ścianie lub na półce stoi,
Tylko on jeden czasu się nie boi.
Stoi lub wisi i tak sobie tka.
Jest starszym bratem znanego budzika. (ZEGAR)
Następnie pytamy dziecko jaką głoskę słyszy na początku słowa „ZEGAR”.
„Z jak zegar” –poznajemy literę.
Prezentujemy planszę z obrazkiem zegara oraz literami Z z.
– wyodrębniamy wyraz podstawowy „zegar
– dzielimy na sylaby wyraz „zegar”, przeliczamy sylaby (ze-gar, jednocześnie wskazując kolejne pola na planszy)
– dzielimy na głoski wyraz „zegar”, przeliczamy głoski
– określamy miejsca danych głosek w wyrazie np. z na początku, r na końcu słowa
– określamy samogłoski (zaznaczone czerwonymi prostokątami w kartach pracy) i spółgłoski (zaznaczone niebieskimi prostokątami w kartach pracy)
– pokaz nowej litery drukowanej małej i wielkiej (zwracamy uwagę dziecka na kierunek pisania litery oraz na jej miejsce w liniaturze),
– rozpoznawanie nowej litery drukowanej małej i wielkiej spośród innych liter (karty pracy)
– układanie wyrazu podstawowego z liter drukowanych oraz innych wyrazów z nową literą; (klaser z literami).
W celu utrwalenia poznanej litery i jednocześnie doskonalenia umiejętności czytania proponujemy wykonanie zadania w Kartach pracy – (Książka nr 4):
6-latki: nr 1 oraz w Ćwiczeniach grafomotorycznych (biała książka) karta 24.
Dla dzieci 5-letnich proponujemy wykonanie zdań w Kartach pracy nr 2 oraz w Ćwiczeniach grafomotorycznych (biała książka) karta 24.
Proponujemy obejrzenie Filmiku „Nie taki prąd straszny”
Tuż po obejrzeniu filmu zapraszamy dzieci 6-letnie do książki Plac Zabaw. Księga zabaw z literami. Na stronie 64-65 proszę porozmawiać z dziećmi na temat prądu elektrycznego. Pomocne będą pytania oraz ilustracje w książce, a także informacje z załączonego filmu.
Zachęcamy także do doskonalenia umiejętności czytania. Krótka historyjka odpowie na pytanie – co robi Adam?
Proponujemy dzieciom 6-letnim zabawę manualną „Ekoprzyjaciel” – wyprawka plastyczna karta 46. Dzieci wypychają kształt Eko przyjaciela wraz z dziurkami. Przewlekają sznurowadło przez dziurki w ubraniu smoka oraz w kołach roweru.
22 kwietnia obchodzimy „DZIEŃ ZIEMI” w związku z tym proponujemy wykonać ekologiczną prace plastyczną
„EKOPRZYJACIELA PRZYRODY”.
Pracę prosimy wykonać z dostępnych materiałów w domu.
Poniżej zdjęcia, którymi inspirujemy, ale można wykonać prace według pomysłu i wyobraźni dziecka.
„Mniej czy więcej?” – wprowadzenie znaku matematycznego „>”, ” <„
W załączonym filmiku jest pokazane jak w łatwy sposób można nauczyć dziecko rozróżniać znak większości i mniejszości
https://www.youtube.com/watch?v=4ygv7_NrWTA&t=21s
Proponujemy zabawę matematyczną z wykorzystaniem klasera z cyframi w celu ćwiczenia rozróżniania i stosowania odpowiednio znaków „>”, ” <” przez dzieci:
Na jednym brzegu rzeki siedziały 2 zające, po drugiej stronie aż 4 zające. Przypłynął krokodyl. Jak myślicie, na którą stronę skieruje swoją paszczę?
Wykorzystujemy kartonik ze znakiem matematycznym.
W jednym koszu na śmieci leżały trzy butelki, w drugim pięć butelek. Wielka szufla śmieciarki otwiera się szeroko w tę stronę, gdzie jest więcej śmieci. Jak myślicie, w którą stronę się otworzy?
Proponujemy podobne zadania przeprowadzić z dziećmi z dostępnymi w domu materiałami np. klamerki, cukierki itp.
Proponujemy utrwalić poznane znaki matematyczne wykonując zadania w Kartach pracy
6-latki – karta nr 4
Dzięki tym zadaniom doskonalimy sprawność grafomotoryczną, umiejętność myślenia przyczynowo-skutkowego, ćwiczymy umiejętność przeliczania, porównywania liczebności zbiorów.
5-latki mogą wykonać Kartę pracy nr 1.
Następną naszą propozycją jest wysłuchanie piosenki
Można kilkakrotnie powtórzyć tę czynność (dzieci odsłuchując piosenkę uczą się jej śpiewać). https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
„Świat w naszych rękach„
Ci co lubią segregację
Otóż oni mają rację
Gdy w osobne pojemniki
Lecą papier, szkło, plastiki
Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat
Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat
A recykling trudne słowo
Chodzi o to by na nowo
Z naszych śmieci zrobić coś
Papier, plastik albo szkło
Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat
Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat
Więc dorośli oraz dzieci
Posłuchajcie
Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś
Żeby jutro dobrze żyć
Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat
Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat
Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat
Po wysłuchaniu piosenki proponujemy wykonanie zadań w Kartach pracy:
– dzieci 6-letnie nr 2, 3 – dziecko wykonując zadania doskonali małą motorykę, sprawność nadgarstka, dłoni i palców, doskonali umiejętność klasyfikowania, przeliczania oraz ćwiczy spostrzegawczość.
– dzieci 5-letnie nr 3 i 4.
W tym tygodniu proponujemy zabawy ruchowo –naśladowcze.
Zadaniem dziecka jest wykonanie wylosowanych ćwiczeń.
https://wordwall.net/pl/resource/930822/edukacja-wczesnoszkolna/zabawy-na%c5%9bladowcze-wf
Relaksacjaca
Ćwiczenie „Kotek
Religia
Witam Rodziców!
Zadanie na kolejny tydzień!
Bardzo proszę pomodlić się wspólnie z dzieckiem.
Temat : Przeżywamy radość ze zmartwychwstania Pana Jezusa. ( Nr 43 str. 96)
1. Porozmawiajcie ze swoimi pociechami , o tych pięknych, ale trudnych Świętach.
2. Dziecko: Połącz i pokoloruj obrazek w karcie pracy zastanów się co on przedstawia i Kogo nam przypomina ta świeca w kościele?