Zajęcia rewalidacyjne – Terapia Pedagogiczna

Drodzy Rodzice

Poniżej zamieszczam materiały do pracy z dzieci uczęszczającymi na zajęcia rewalidacyjne z terapii pedagogicznej.

Pamiętajcie proszę, aby nie pospieszać dziecka w pracy, lecz dać mu czas i wsparcie, jak również udzielcie mu niezbędnej pomocy.

Życzę udanej zabawy oraz miłego spędzenia czasu RAZEM.

Na początku proszę byście Państwo razem z dzieckiem przygotowali miejsce do pracy.

Powitanie zabawą paluszkową „Witające się rączki”. (źr. „Zabawy Paluszkowe” Krzysztof Sąsiadek)

Program wprowadzający Metody Knillów (dzieci wykonują ruchy samodzielnie siedząc naprzeciwko rodzica, który kontroluje by ruchy były precyzyjne i dokładne na miarę możliwości dziecka oraz jego pozycję ciała) (poniżej zamieszczam filmik poglądowy z muzyką)

Nauka wiersza pt. ”Kotek” z jednoczesnym rysowaniem sylwetki kota.

Dziecko wysłuchuje tekst wiersza, obserwują wykonanie rysunku na dużym arkuszu, następnie powtarza. Próbuje samodzielnie odtwarzać treść wiersza z wykorzystaniem rysunku – rysuje palcem (kredką) po śladzie właściwe części kotka.

„Kotek”

„Małe kółko,
Duże kółko,
Jedno ucho,
Drugie ucho,
Trzy wąsiki z prawej strony,
Trzy wąsiki z lewej strony,
Ogonek zakręcony,
I jest kotek tyłem odwrócony”

Teraz możecie porozmawiać o kotkach, jakie są, jak wyglądają, co robią, jedzą, gdzie mieszkają. Możecie również wyszukać obrazki kotków w książeczkach oraz poczytać o nich jeśli dziecko tego chce. Porozmawiajcie również o innych znanych dziecku zwierzętach i przejdźcie do następnego ćwiczenia.

Ćwiczenia z mówienia.

Dziecko przygląda się ilustracjom, nazywa zwierzęta oraz naśladuje ich odgłosy.

W dalszej części zabawcie się w zapamiętywanie: po obejrzeniu ilustracja jest chowana, a zadaniem dziecka jest opisanie jej, bądź wymienienie jak największej liczby elementów. Poćwiczcie również słuch – rodzicu wymów pierwszą sylabę jakiegoś zwierzęcia, a dziecko kończąc wyraz niech zgadnie o jakie zwierzę chodzi.

Możecie wykorzystać również poniższą kartę do przeliczania zwierząt.

Zabawa z maskotkami

Jeżeli macie różne maskotki (ilustracje zwierząt) możecie zabawić się w „Które zwierzątko się schowało?” Umieśćcie pluszaki w torbie, wyciągnijcie kolejno wszystkie poza 1 –zadaniem dziecka jest odgadnięcie, który pluszak się schował. Powtórzcie kilka razy.

Kolejną zabawą może być „Kot w worku”. Umieście w worku różne przedmioty o różnej fakturze. Zadaniem dziecka będzie wyszukanie za pomocą dotyku wszystkich miękkich, puszystych czyli dokładnie takich jakie są kotki.

Następnym zadaniem będzie wykonanie pracy plastycznej – „Mój kotek”. Zadaniem dziecka jest narysowanie kota po śladzie – możecie rysować kredką, pisakiem lub palcem zamoczonym w farbie – dajcie wybór dziecku, a następnie wypełnić kontury w dowolny sposób – tutaj również może „poszaleć” – im mniej oczywistą technikę wybierzecie –tym ciekawsze będzie to doświadczenie dotykowe dla dziecka. Można malować, wyklejać papierem, plasteliną, włóczką, wełną czy kaszą. Pozwólcie dziecku dokonać wyboru którego kotka chce narysować.

Ostatnim zadaniem dla Państwa – Rodziców jest pochwalenie dziecka za jego starania, chęci do pracy, za wykonanie ćwiczeń,

a dla dziecka będzie to pomoc w posprzątaniu miejsca pracy jak również samodzielne umycie rąk.

Dodatkowe zadanie dla chętnych:

Ćwiczenie grafomotoryczne.

„Zabawa kłębkiem”

Jak wiadomo kotki lubią tę zabawę więc może i wam się spodoba: kulajcie do siebie wzajemnie kłębek trzymając za koniec wełny, gdy już troszkę się jej rozwinie to niech dodatkowym zadaniem dla chętnego przedszkolaka będzie zwinięcie jej z powrotem na kłębek.

Powodzenia!

Skip to content