W tym tygodniu tematem przewodnim będą zwierzęta na wiejskim podwórku. Na początek zapraszamy do przeczytania wierszyka „Dzień na wsi” autorstwa Dominiki Niemiec.
„DZIEŃ NA WSI”
Pobyt na wsi u dziadków to dopiero wyzwanie…
Dzień się tam zaczyna inaczej, wcześnie jest śniadanie.
Trzeba zadbać od rana o wszystkie zwierzęta,
o królikach, o świnkach, o owcach pamiętać.
Dać jeść i pić bez wyjątku
wszystkim w całym obrządku.
Owce wypuścić na hale,
to dla nich miejsce wspaniałe.
Już słychać radosne beczenie, chrumkanie,
to znaczy, że zwierzętom smakuje ich śniadanie.
Konie są w stajni bardzo szczęśliwe,
gdy im porządnie rozczeszę grzywę,
gdy je z czułością, dokładnie wyszczotkuję,
parskają głośno, mówiąc „dziękuję”.
W stajni, w chlewiku, na dworze, cały dzień trwa praca.
Dopiero gdy się ściemnia, z dziadkiem do domu wracam.
Jestem zmęczony, lecz wiem, że gdy zwierzętom troskę okażę,
sam kiedyś będę jak dziadek wspaniałym gospodarzem.
Porozmawiajmy teraz na temat wiersza:
– O jakim miejscu była mowa w wierszu?
– O kogo trzeba zadbać w gospodarstwie?
– Jak i dlaczego trzeba dbać o zwierzęta?
– Czy praca gospodarza jest lekka i przyjemna?
Czy wiecie jakie zwierzątka mieszkają na wsi?
- Chodzi po podwórku, woła kukuryku,
on i jego przyjaciele mieszkają w kurniku (kogut)
- Co to za damy mieszkają w chlewiku?
Grube, różowe, jest ich bez liku.
Małe oczka, krótki ryjki mają
i zawsze chrum chrum chrumkają (świnka)
- Czarne, białe i łaciate,
spotkasz je na łące latem,
nikt przed nimi nie ucieka,
dać Ci mogą dużo mleka (krowy)
- Siedzi na grzędzie w kurniku
i nie woła kukuryku.
O pisklęta swoje dba,
gdy dasz ziarno, jajo da (kura)
Teraz dowiemy się gdzie mieszkają wiejskie zwierzątka. Posłuchajcie krótkiego opowiadania.
Wcześnie rano kogut wyprowadził kury z kurnika i zapiał głośno – kukuryku! I jeszcze raz – kukuryku! Pobudził wszystkie zwierzęta z wiejskiego podwórka. Z budy wyszedł pies. Przeciągnął się, ziewnął i zaszczekał – hau hau! Z obory wyszła krowa, idzie wolno skubać trawę na łące i muczy – muuu muuu. Na końcu ze stajni wyszedł koń i zarżał wesoło – ihaha, ihaha.
Postarajcie się teraz odpowiedzieć na pytania :
- Jakie zwierzęta obudził kogut?
- Co zrobił pies kiedy wyszedł z budy?
- Skąd wyszła krowa? Co zrobiła po wyjściu ze swojego domu?
- Skąd wyszedł koń? Co zrobił?
Posłuchajmy teraz piosenki „Stary Donald farmę miał’
„ STARY DONALD FARMĘ MIAŁ”( sł. i muz. tradycyjne)
Stary Donald farmę miał ija ija oł,
na tej farmie świnkę miał ija ija oł.
Świnka chrum chrum chrum
Świnka chrum chrum chrum
Stary Donald farmę miał ija ija oł.
Stary Donald farmę miał ija ija oł,
na tej farmie krówkę miał ija ija oł.
Krówka mu mu mu,
krówka mu mu mu,
Stary Donald farmę miał ija ija oł.
Stary Donald farmę miał ija ija oł.
na tej farmie konia miał ija ija oł.
Konik ihaha
Konik ihaha.
Stary Donald farmę miał ija ija oł.
Stary Donald farmę miał ija ija oł.
na tej farmie kozę miał ija ija oł.
Kozame me me,
Koza me me me.
Stary Donald farmę miał ija ija oł.
Pora na gimnastykę!
W tym tygodniu proponujemy wykorzystanie kart obrazkowych. Dziecko losuje kilka kart (gdy są wydrukowane) bądź rodzic wyświetla na ekranie komputera, a zadaniem dziecka jest wykonywanie odpowiednich ruchów.
Karty pracy z tematu Zwierzęta na wiejskim podwórku dzieci 3-4 letnie mogą uzupełniać po jednej dziennie w zależności od Państwa dyspozycji czasowej.
Jako pracę plastyczną proponujemy ulepienie przez dziecko z plasteliny wybranego przez siebie zwierzątka z wiejskiego podwórka.
Relaksacja
Pragniemy również, by dzieci kontynuowały zajęcia relaksacyjne, dlatego poniżej zamieszczamy dla chętnych osób link do ćwiczenia „Kotek”, które mogą Państwo wykorzystać w domu. Ćwiczenie należy wykonywać systematyczne, jeśli to możliwe to codziennie.